IT

Problemer i excel

16. maj 2016 af buller9 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej folkens

Jeg sidder med min bachelor og er nu stødt på problemer i excel. Jeg skal lave et punkt diagram, hvor jeg har nogle indsamlingsdatoer på x-aksen og konc. på y-aksen. Problemet er nu, at excel selv sætter intervaller af datoer ind på x-aksen i stedet for de specifikke dato jeg ellers skriver i kolonnen. Hvor ændrer jeg dette?

På forhånd tak !

Mvh

Louise


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2016 af Toonwire

Når du laver et diagram der indebærer datoer, så finder Excel ud af at lave dine akser om til "datoakser". Disse fungerer ligesom en tallinje, hvor dine datoer bliver indsat som det nu lige passer bedst.

Når dette ikke ønskes, kan du selv gå ind og omformattere akserne til af typen "tekst". Så betragtes datoerne ikke længere på en tallinje, men som ren tekst (hvilket ikke er lige til at kvantificere på en linje).

Altså, hvis du ikke laver noget videre med diagrammet kunne det således ud:

Kigger vi på den umiddelbare formatering kan du se, at aksen er formateret som "Datoakse".

Vælg i stedet "Tekstakse"

Hvorefter du får et diagram kun med de anførte datoer.


Svar #2
16. maj 2016 af buller9 (Slettet)

Tak for svaret! Mit problem ligger dog i at jeg har flere punkter ved samme dato som jeg skal have sat ind.Når jeg prøver at gøre som du siger og laver et x,y-plot, så kan jeg ikke gå ind og vælge om det skal være dato eller tekstakse. Hvad er det jeg gør forkert? :/


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2016 af Toonwire

Skal punkterne ligge i en stak på samme dato eller skal tidspunktet bare vises?

Hvis det sidste er tilfældet, så formater aksen fra en datetime akse til tekst.

NB. Grundet til at du nok ikke kan efterligne det er, at du prøver med et XY- scatterplot, hvilket ikke kan lade sig gøre (så vidt jeg ved).

Brug i stedet kurveplot.


Svar #4
16. maj 2016 af buller9 (Slettet)

Nej punkterne skal ligge i en "stak" på samme dato.
jeg har eksempelvis 5 punkter til d. 30 maj, 4 d. 26 juni, 7 d. 10 juli osv. Jeg kan godt få dem lagt ind så punkterne ligger rigtigt, men x-aksen laver selv interval, så der står d. 6 maj, 10 juni osv. Jeg vil gerne have mine egne datoer ind dog :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. maj 2016 af Toonwire

Hvordan havde du tænkt dig at det diagram skulle se ud?

Jeg kan ikke umiddelbart finde et løsning ved brug af Excel, da det kræver 3D koordinatsystem (som jeg forstår det). Selv hvis muligt i Excel, bliver det bestemt ikke flot/nemt at forstå.


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. maj 2016 af Toonwire

Alternativt kan du lave 3D plottet som søjlediagram, hvorved du kan få den 3. akse med.


Skriv et svar til: Problemer i excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.