Dansk Historieopgave

Eksplicit og Implicit

17. maj 2016 af Magnusgn (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er ved at skrive min DHO om noveller. Et af mine fokuspunkter er fortællerteknikker, så jeg har fundet materiale frem, der er blevet brugt i danskundervisningen. I dette materiale står der om den eksplicitte og den implicitte fortæller:
 

"Den fortæller som man kan se i teksten, er den eksplicitte fortæller. Det er synlig som et jeg, en han eller en hun."

Nu har jeg så kigget rundt på andre sider og fundet ud af, at der er forskellige definitioner. Jeg er derfor blevet rigtig forvirret om, hvad jeg skal stole på. Er den eksplicitte fortæller udelukkende jeg-et, eller er det også han og hun?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2016 af Stats

Du har ret i, at der er uenighed omkring begrebet eksplicit og implicit fortæller.

Den eksplicitte fortæller er fortællertyper som kan anskues som værende åbenlyse. Altså, du ved at fortælleren, fortæller historien.

• En førsteperson "jeg", der er rollehaver i fortællingen.
• En førsteperson fortæller, der opfatter sig som en del af "vi"
• En førsteperson der ikke er gennemgående, men popper op.
• En han/hun eller alvidende fortæller. (denne er omdiskuteret)

Den eksplicitte fortæller er fortællertyper som kan anskues som værende skjult. Altså, du ved ikke hvem der er fortælleren.

• Ukendt fortæller
• Han/hun og alvidende fortæller (omdiskuteret)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Eksplicit og Implicit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.