Studievalg og videregående studie

Studeskift - hvornår skal man melde sig ud?

19. maj 2016 af Yami (Slettet)

Jeg står over for at skifte studie henover sommeren. Da der er enkelte fag, som jeg kan få merit for på det nye studie, vil jeg gerne afslutte disse fag her i junimåned (2. semester). Samtidig vil jeg gerne have muligheden for at fortsætte på studiet, såfremt jeg - mod forventning - ikke bliver optaget på det nye studie. (Mit karaktergennemsnit fra gymnasiet ligger + 0,7 over adgangskvotientet for 2015).

Kan jeg vente med at melde mig ud fra mit nuværende studie, når jeg forhåbentligt har fået et optagelsebrev i starten af august, eller skal jeg melde mig ud før?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Har du meldt dig ud, har du meldt dig ud. Dvs. du kan ikke gå til eksamen, få SU eller starte igen med mindre at du søger og bliver optaget igen. Så vent med at melde dig fra den uddannelse du går på, til du starter på den næste.


Svar #2
19. maj 2016 af Yami (Slettet)

Tak for svar. Vil der ikke opstå problemer, såfremt jeg ikke er meldt ud, når/hvis jeg modtager optagelsesbrevet?

Sådan som jeg ser det:
Juni: Jeg går op til eksaminerne.
Starten af juli: Jeg får karakterer for sommereksaminerne.
30. juli: Jeg får besked mht. ansøgning på nyt studie.
Starten af august: Jeg melder mig ud af mit nuværende studie
Slutningen af august: Jeg starter på nyt studie.

Er ovenstående den rette fremgangsmåde? Kan jeg godt være indskrevet på mit nuværende studie, samtidig med, at jeg får et optagelsesbrev fra det studie, jeg søger ind på?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Det plejer ikke at være noget problem at være indskrevet på flere studier på samme tid.

Jeg kender ikke SU reglerne godt nok til at vide om der er en mindste-periode man skal være studieaktiv (dvs. tilmeldt når det nu er august måned) i en måned for at få SU; så jeg kan ikke svare på om hvor lang tid du skal være tilmeldt dit gamle studie i august måned for at bevare SU-retten for august.


Svar #4
19. maj 2016 af Yami (Slettet)

Tak for hjælpen. Så længe jeg ikke risikerer, at min ansøgning bliver afvist, fordi jeg allerede er indskrevet på en anden uddannelse, så er jeg ikke urolig for det andet. 


Skriv et svar til: Studeskift - hvornår skal man melde sig ud?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.