Geografi

Hvorfor er kredsløbet rammen for grundvandsdannelsen?

19. maj 2016 af Skolepie (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa! Jeg sidder med en Geografi aflverering, og har fået følgende spørgsmål "Hvorfor er kredsløbet rammen for grundvandsdannelsen? " Kan ikke finde noget om det nogle steder, så tænkte om i måske havde en forklaring?:)))


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. maj 2016 af Millemathiesen

http://www.geus.dk/DK/popular-geology/edu/viden_om/grundvand/Sider/gv02-dk.aspx

Jeg brugte denne side,da jeg sidste år skrev eksamens opgave om vand og dets kredsløb.

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2016 af MatHFlærer

Vandet består jo af en evig cyklus. Derved har man, at vandet aldrig står stille. Vandet bevæger sig i forskellige tilstandsformer som flydende (liquid) til fordampning (gas). Dette oplever man bl.a. ved at solens stråler opvarmer havet, som derved giver anledning til, at vandet fordamper. Dette omdannes til skyer. Også kaldet for fortætning, altså at vanddampen fortættes, således at man kan se det som skyer. Når skyerne bliver for ’tunge’, altså at molekylerne samler sig så meget, at vi får dråber dannes der nedbør, i form af regn eller sne. Dette lander på landjorden og / eller søerne, åerne eller havet igen. Hvis det rammer landjorden dannes der grundvand idet vandet skal igennem en masse jordlage inden det kommer ned i grundvandet som vi altså benytter os af. En ting du bør bemærke er, at vandet er et lukket kredsløb da vandet aldrig udgår.

Du kan fint benytte dig af det link, #1 lagde ud. Held og lykke med opgaven.

M.v.h.

Anders


Skriv et svar til: Hvorfor er kredsløbet rammen for grundvandsdannelsen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.