Fysik

Identifikation af syre og base

21. maj 2016 af Speky (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg har fysik prøve den kommende uge, så jeg har forberet nogen opgaver til de emner vi kunne komme op i. Der er bare en opgave jeg har problemer med. Det er at finde ud af hvilken syre eller base vi får rakt i hånden. Ved base har jeg tænk at det kunne lade sig gøre med brand prøve og se flames farve og dermed finde ud af hvilket stof det er, men min lære kan ikke huske de forskelige farve man kunne få ud af det og jeg kunne ikke finde noget på nettet om det. Ved der tænkte jeg Elektrolyse og eller indikatore men jeg ved ikke hvad for nogen jeg skal bruge siden på min skole står navne kun som formel navne som ex. Hydrogen Chloride (HCl).

Jeg vil være meget glad for hjælp.

Peter


Brugbart svar (2)

Svar #1
21. maj 2016 af Soeffi

#0.

Baser

    NaOH (ingen lugt, farver lakmus blå, gul flammefarve på grund af Na)

    NH3 (lugter af ammoniak, farver lakmus blå)

Syrer

    HCl (ingen lugt, farver lakmus rød, danner bundfald med AgNO3)

    HNO3 (ingen lugt, farver lakmus rød, danner ikke bundfald)

    H2SO4 (ingen lugt, farver lakmus rød, danner bundfald med BaCl2)


Brugbart svar (2)

Svar #2
21. maj 2016 af mathon

Basen NH_3 kender du lugten af.

Øvrige baser  NaO\! H, K\! OH  identificeres med flammeprøve

mættet Ca(OH)_2  identificeres ved at ånde ned gennem et snævert glasrør (pas på ikke at suge)

                              CO_2\; +\;Ca(OH)_2\; \rightarrow \; CaCO_3\; +\; H_2O

Kalkvand er mættet allerede ved koncentrationen 0,02 M.
                           


Brugbart svar (2)

Svar #3
21. maj 2016 af mathon

Bundfaldsidentifikation for rene 
bægerglas med saltsyre HCl eller svovlsyre H2SO4:

      HCl:
                     Cl^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Ag^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; AgCl\, _{\textit{(s)}}

      H2SO4:
                     S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Ba^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; BaS\! O_4\, _{\textit{(s)}}
 

                    


Svar #4
21. maj 2016 af Speky (Slettet)

Hvad med H3PO4 og H2CO?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2016 af Soeffi

#4 Hvad med H3PO4 og H2CO?

Der findes en test for fosfat, men det ligger uden for pensum (https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphate_test)

H2CO3 vil afgive CO2 ved tilsætning af stærk syre. CO2 kan påvises som bundfald, ved at den bobles gennem Ba(OH)2 (aq) eller Ca(OH)2 (aq).


Svar #6
21. maj 2016 af Speky (Slettet)

Mange tak alle sammen.


Skriv et svar til: Identifikation af syre og base

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.