Dansk Historieopgave

analyse af politirapport

21. maj 2016 af Maya12 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg sidder med min DHO, og skal til at analysere en politirapport. Jeg ville utrolig gerne have hjælp til det. 

Politibetjentene Lynnerup og I. Shous rapport fra 5. maj 1872 ”I samme Anledn. har P. B. Lynnerup og Undertg. fra kl. 4½ - Kl 6 patrouilleret ad Nørrebro – Blegdamsvei og Østerbro. Ved vor Ankomst til Fælleden havde Husarerne allerede bortviist Mængden, som stode opstillede i de tilstødende Gader og Veie, stærkest sammentrængt i Nærheden af Østerbroe. Der blev sagt at der var kastet Steen efter Husarerne og Politiet; men dette har vi ikke seet. Den forsamlede Menneskemasse synes snarere at være tilstede af Nysgjerrighed, end som eventuelle Deeltagere i Noget. Sectionsformand, Mursvend Grøn red ad Blegdammen om ad Østerbroe, under Mængdens jublende Hurraraab; men hvad hans Hensigt var erfarede vi Intet om.” 

Fokuspunkterne på kilden lyder;

Hvordan beskriver betjentene dagens forløb på Nørre Fælled?

Hvem deltager i mødet og hvordan er stemningen i byen?

Vurder om politirapporterne er troværdige kilder til slaget på Fælleden ud fra faktorer som tendens, samtidighed, om der er tale om øjenvidner og forholdet mellem rapporternes afsendere og intenderede modtager. 

Vil sætte utrolig stor pris på det.


Skriv et svar til: analyse af politirapport

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.