Bioteknologi

Eksamen 23 maj 2016 - Bioteknologi A

23. maj 2016 af hejhejhje (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP-bruger

Har lige været til bioteknologi A eksamen og kunne derfor godt tænke mig at spørge om, der er nogle andre der også har været oppe til denne eksamen og evt, kan ligge deres besvarelse op så jeg kan sammenligne med mit for, at få en ide om, hvor jeg ligger? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2016 af Sara31

Hej, jeg har været oppe til den idag :), 


Svar #2
23. maj 2016 af hejhejhje (Slettet)

Hej Sara31
 

Hvilken en af opgaver 3 og 4 valgte du at arbejde med. Jeg valgte at arbejde med opgave 3 og generelt meget i tvivl om denne. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2016 af Sara31

Jeg valgte også opgave 3 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Opgave 3 Fotosyntese? Jeg valgte også denne, og jeg svarer gerne på spørgsmål. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2016 af Sara31

Hvad handlede dit forsøg om i opgave 3.5?


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Tog udgangspunkt i det givet forsøg blot med ændringer så det passede til lysintensitet og temperatur. Normalt er det en god ide at nævne ordet variabelkontrol. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. maj 2016 af sarah0010 (Slettet)

Hvorfor faldt absorbansen ikke i prøven med kogt spinat? Kunne ikke komme på nogen logisk forklaring

Svar #8
24. maj 2016 af hejhejhje (Slettet)

Hvad skrev du hhv. i opgave 1.5, 2.3, 2.5 og 3.3?


Svar #9
24. maj 2016 af hejhejhje (Slettet)

og 3.2


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det var en del opgaver. Her er nogle meget korte svar. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at svarene er rigtige.

Absorbansen faldt ikke fordi enzymerne er denatureret.

1.5 - EDTA er meget god til at hæmme enzymet, da du har en høj ligevægtskonstant.

2.3 - Kan have betydning for foldningen af proteinet.

2.5 - Diskussions/vurderings opgaver vil jeg holde mig fra at give mit svar på, da der ikke er noget endegyldigt svar.

3.2 - bånd 1 (chlorophyl a) og bånd 2 (chlorophyl b)

3.3 - DCPIP fungerer ligesom NADP+ som elektronbære og også som hydronbære. 


Svar #11
24. maj 2016 af hejhejhje (Slettet)

Tak... Er der mulighed for, at du kan forklar, hvorfor der chlorophyl a der er bånd 1 og ikke chlorophyl b ? - er nemlig lidt lost her :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
24. maj 2016 af Sara31

Fordi methylgruppe er mere upolær end aldehydgruppe...derfor vil den chlorophyl der mere upolær være langsommere til at løbe af pladen

Brugbart svar (0)

Svar #13
24. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jo mere opløselig stoffet er i løbevæsken, jo højere op vil det komme. Chlorophyl a er mest upolært og vil derfor bevæge sig længst. 


Svar #14
24. maj 2016 af hejhejhje (Slettet)

Ok, tak... Det hjalp på forståelsen :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #15
11. marts 2017 af HaninAbbas (Slettet)

Hej

Kan en af jer sende mig eksamenssættet for biotek 2016 maj stx? Har virkelig brug for det....


Brugbart svar (0)

Svar #16
11. marts 2017 af Skaljeglavedinelektier

Hvis du har brug for det, så kan du prøve at høre din lærer. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
13. marts 2017 af sarahkh (Slettet)

Har nogle af jer opgavesættet med spørgsmålene? Skal bruges til forberedelse og kan ikke finde sættet på nettet. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
13. marts 2017 af Skaljeglavedinelektier

Der er en mulighed for, at opgavesættet kan bruges til terminsprøver. Hør din lærer ad, om han kan give adgang til opgavesættet. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
26. marts 2017 af cake8184 (Slettet)

Er der nogen der forklare hvorfor opgave 3.3 er det svar? Hvad betyder  en elektronbære og hydrogenbære 


Brugbart svar (0)

Svar #20
26. marts 2017 af Skaljeglavedinelektier

Kan du evt. vedhæfte et billede af opgavebeskrivelsen? 

NADP+ vil i lysreaktionen binde en hydron og elektroner. NADP+ bliver til NADPH. DCPIP kan ligeså binde elektroner og hydroner og viderebringe disse. Herved udfører DCPIP samme funktion som coeznymet NADP+, hvorved DCPIP altså vil kunne erstatte NADP+

Elektronbære og hydronbære er, udover dårligt dansk (min fejl), noget der er i stand til at modtage elektroner fra et sted og viderebringe dem til et andet sted. Det samme gør sig gældende for hydroner. 

Bemærk at der er tale om hydron og ikke hydrogen. Omendt de er nært beslægtede. 


Skriv et svar til: Eksamen 23 maj 2016 - Bioteknologi A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.