Matematik

Lineære ligningssytemer

24. maj 2016 af mov92 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har prøvet at løse følgende opgave, men jeg er ikke sikker på jeg har gjort det rigtigt, og hvordan finder jeg x1 herefter? Jeg ved at man sætter værdien for x2 ind, men jeg synes ikke jeg får det rigtige resultat.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2016 af peter lind

Hvorfor synes du ikke du får det rigtige resultat ?

Det er korrekt at du skal sætte x2 ind i en af de oprindelige ligninger. det er nemmest i den første

Hvorfor bytter du ligningerne om ?. Det er ikke forkert; men der er ingen grund til det


Svar #3
24. maj 2016 af mov92 (Slettet)

Jeg synes ikke jeg fik det rigtige resultat, fordi jeg glemte at jeg havde byttet om på ligningerne.

Jeg byttede om på ligningerne, da jeg skulle fjerne x1 i den nederste ligning (oprindelig ligning). Jeg fandt det lettest at gange ligning 1 med -2 for at den skulle give 0, da jeg skal bruge Gauss-elimination.

Hvis der er en anden måde at løse den på vil jeg rigtig gerne se den.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2016 af peter lind

Du kunne have trukket 2*den sidste ligning fra den første. Du kunne også have adderet 2*den første ligning til den anden ligning.

Der er flere metoder til at løse sådanne ligninger men Gauss elimination er langt den simpleste og mest anvendte

Selv om du ikke må bruge maple til opgaven kan du godt bruge den til at kontrollere dit resultat


Svar #5
24. maj 2016 af mov92 (Slettet)

Det vidste jeg ikke man måtte,

Jeg har kun fået opgivet disse rækkeoperationer


Skriv et svar til: Lineære ligningssytemer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.