Religion

Buddhisme begreber?

24. maj 2016 af hjoerring (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal op i Religion C, og har lidt problemer med nogle begreber therevada-buddhismen, er det en bestemt retning inden for buddhisme eller hvordan?
Der står også, at vi skal have styr på Buddha-legenden: Undfangelse, fødsel og navngivning. De to yderligheder: askese og begær. Meditation, fristelse og oplysning. 
Nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2016 af MLektiehjælp

Jeg ved ikke om jeg ville kalde Theravada en retning, måske du kunne gøre det. Buddhismen er generelt splittet i Theravada (også kendt som Hinayana) og Mahayana. Hver af disse har deres under-retninger. Et kendt eksempel herpå er Zen Buddhisme, som er en underskole af Mahayana, som igen kan inddeles i Soto og Rinzai Zen. 

Om de to yderligheder: "Askese og Begær". Her må du forstå at Buddhismen er et svar/reaktion på en ældre Indisk tradition, hvor askese var meget brugt. Her var tanken, at hvis livets problem er lidelse, så lad os lide så meget som muligt for ikke længere at være bange for den. Buddhas lære, kendt som middelvejen, er den indsigt at en person som forsøger at undgå lidelse fundamentalt stadig er bange for den.  Vejen er altså en middelvej imellem ekstrem afholdenhed og hedonisme. 

Du kan læse meget om Buddha-legenden og de andre begreber online. Du er også meget velkommen til at skrive til mig hvis jeg kan hjælpe dig yderligere. 


Svar #2
24. maj 2016 af hjoerring (Slettet)

Mange tusind tak! Det hjalp - jeg har faktisk nogle spørgsmål. Der står i krav på eksamen, at man skal kunne redegøre for væsentlige sider af yderligere to verdensreligioner, hvoraf den ene skal være islam. Hvis jeg trækker kristendom, hvad skal jeg så sige her? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2016 af Cicero9123 (Slettet)

#2

Hvis du kan redegøre for begreber som nedenstående er du godt på vej. 

- Universel religion, biblen, GT/NT, evanglier, den kristne grundfortælling, passionshistorien, korsfætelse, opstandelse, nåde, frelse, dom, treenighed, næstekærlighed, helligånd, den nye og gamle pagt, farisæerne, moseloven, tempelkult, vandreprædikant, dæmonuddrivelse, påske, pinse, kristi himmelfartsdag, bjærgprædiken, Paulus, Augustin, Luther, Pinsekirken og den danske folkekirke

Ellers kig i din undervisningsbeskrivelse - her kan du se hvad I har arbejdet med i religionstimerne :-)
 


Skriv et svar til: Buddhisme begreber?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.