Kemi

Studentereksamen i kemi: 24. maj 2016

24. maj 2016 af serenabb (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

Jeg har idag været til studentereksamen i kemi på A-niveau og syntes sådan set at det var et rigtigt fint sæt. Jeg vil dog høre om der er nogle som har løst følgende opgaver, og hvordan I har gjort?

Opgave 1d:

Med henblik på at undersøge omdannelsen af zinkoxid ved reaktionen med grafit anbringes 1,50 g zinkoxid i en 1,00 L lufttom beholder og der tilsættes grafit i overskud. Beholderen lukkes og opvarmes til 950 grader celcius og temperaturen holdes konstant. 

d) Beregn, hvor stor en procentdel af den tilførte mængde zinkoxid der er omdannet, når ligevægten er indstillet ved 950 grader.

Opgave 4c:

Man får her givet tre kunstige enzymer med A og B placeret i bindingslommen. De tre enzymer adskiller sig fra hinanden ved at have forskellige aminosyreenheder, der danner bindingslommen.

c) Forklar, hvilket af de tre enzymer der giver den hurtigste reaktion. Benyt bilag 5 til markering af intermolekylære bindinger, herunder hydrofobe vekselvirkninger mellem reaktanter og de tre enzymer. (enzymerne er vedhæftet)

- Jeg har selv svaret at det er enzym B bl.a. pga hydrogen-bindingerne.

Glæder mig til at høre jeres bud :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2016 af 222506 (Slettet)

Giver det her mening: 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2016 af Kemifjols (Slettet)

Nogle der har lavet 1d?


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2016 af Soeffi

#0 Opgave 4c: ...- Jeg har selv svaret at det er enzym B bl.a. pga hydrogen-bindingerne.

Det vil jeg også mene: bindingerne mellem substrat-molekylerne og enzymet svækker substrat-molekylernes indre bindinger og gør det lettere for dem at reagere.


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. maj 2016 af Trinestore (Slettet)

til opg. 1.d

hvor kommer jeres p fra, som er 2,840 bar^2.? ved godt der står at det er p(Zn)*p(CO), men hvor kommer tallet fra? og hvordan har i regnet første del af opgaven, det med ligevægtskonstanten?? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. maj 2016 af Soeffi

#0 Opgave 1d:

Med henblik på at undersøge omdannelsen af zinkoxid ved reaktionen med grafit anbringes 1,50 g zinkoxid i en 1,00 L lufttom beholder og der tilsættes grafit i overskud. Beholderen lukkes og opvarmes til 950 grader celcius og temperaturen holdes konstant. 

d) Beregn, hvor stor en procentdel af den tilførte mængde zinkoxid der er omdannet, når ligevægten er indstillet ved 950 grader.

Har man ikke brug for reaktionsligningen og ligevægtskonstanten? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. maj 2016 af Trinestore (Slettet)

synes jeg både regner totaltrykket og partieltrykkene, men får ikke det samme som dig 222506?


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jo jeg vil helt klart mene, at der er utilstrækkeligt med informationer. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj 2016 af Trinestore (Slettet)

Soeffi, det synes jeg også, men tror ligevægtskonstanten er det tal der er 2,849. Jeg kan bare ikke få det tal  når jeg regner.? så håber lidt en af de andre kan hjælpe..


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. maj 2016 af 222506 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #10
31. maj 2016 af Cnordberg (Slettet)

1)  Hvad får i ligevægtskonstanten til og hvordan finder i frem til den i opg. 1 d?

2)  Til opgave 2 e): 

"Tegn strukturene af de tre forskellige former, som ketobemidon kan findes på vandig opløsning. Bestem, hvor stor en porcentdel der findes af hver form i en vandig opløsning med pH 7,4 ved 25 grader."

Mit spørgsmål er:  Hvordan finder man strukturen af de tre forskellige former?


Brugbart svar (0)

Svar #11
31. maj 2016 af Soeffi


Skriv et svar til: Studentereksamen i kemi: 24. maj 2016

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.