Fysik

A's hastighed i forhold til B

24. maj 2016 af rexden1 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har en opgave som lyder: 

med start i punkt P - cykler A imod nord med en fart på 4 m/s, mens B cykler mod nordøst med en fart på 3 m/s. Hvad er B's fart i forhold til A.  Svar mulighederne er:

A) 2,6 m/s
B) 1 m/s
C) 2.8 m/s

Jeg ville selv mene svaret er B, da begge cykler med farten i forhold til jorden, tænker jeg at B's fart i forhold til A er 4-3 = 1 m/s. 

Er jeg forkert på den. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

Jeg ville nok have troet, at B's komposant i A's retning skulle findes og så skulle de 2 trækkes fra hinanden. 

Det ville give 

4-3\cdot cos(45)=1.88 m/s 

med det giver ikke mening med dine svarmuligheder...

B's fart i forhold til A må være, hvordan A opfatter B's fart ud fra A's synspunkt. A ser vel kun B's fart mod nord....B's fart mod nordøst opfatter A jo bare som at B bliver mindre og mindre...


Svar #2
24. maj 2016 af rexden1

Jo den havde jeg selv tænkt på, men som du skriver er det ikke en af svar mulighederne. Jeg har også prøvet at ændre koordinat systemet således at y peger nordøst. 

Det vil give en komposant for A på: 4*cos(45) = 2.82, men det giver heller ikke mening, så jeg må vel konkludere at svar B er rigtigt


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2016 af peter lind

I et koordinatsystem med x aksen pegende mod øst og y aksen pegende mod nord vil A have hastigheden

(0, 4 ) m/s og B have hastighedeb (3cos(45º, 3 sin(45º) m/s. Den relative hastighed er så differencen mellem disse 2 vektorer


Svar #4
24. maj 2016 af rexden1

Gør jeg som du foreslår, får jeg følgende:

A-B = (-2.12 , 1.87), og får at finde størrelsen

| A-B| = sqrt((-2.12)2+1.882)=2,83 m/s 

Det er selvfølgelig tæt på svar mulighed C og alligevel ikke ??

Så jeg er egentlig stadig i tvivl ?


Svar #5
24. maj 2016 af rexden1

Nej det er jo nok C, jeg ser at svaret angivet med 1 ciffer efter komma, så det passer jo nok meget fint med at runde ned


Skriv et svar til: A's hastighed i forhold til B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.