Kemi

Spørgsmål til reduktion af kaliumpermanganat

27. maj 2016 af Martin233 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har nogle spørgsmål til et forsøg hvor man reducere kaliumpermanganat

Først har vi et reagensglas med kaliumpermanganat, hvortil vi tilsætter noget NaOH for at ændre PH

1. Hvorfor vil vi ændre PH i opløsningen? jeg kan ikke finde noget om dette 

Derefter tilsætter vi noget natriumdisulfit som ændre farven af opøsningen til grøn. Dette er fordi So3 2-,  reducere MnO4- til MnO4 2-.

2. Hvor kommer So3 2- fra? kommer det fra natriumdisulfit

Herefter tilsætter vi dråbevis HCL, som gør at der kommer brunt bundfald. Detter er igen fordi so3 2- er inde og reducere  MnO4 2- 

3. Hvad har HCL med denne reaktion at gøre, hvorfor reducere so3- først MnO4 2- nu og ikke før HCL blev tilsat? 

Nu tilsætter mere HCl hvorved opløsningen blier farveløs igen fordi so3- er inde og reducere.

-------------------------------

Jeg forstår godt redoxreaktionerne, men jeg forstår ikke hvorfor vi skal ændre PH i starten, og hvilken indvirkning HCL har på det hele, selvom den ikke indegår i reaktionerne. Har det noget med lavere PH = mere redox reaktion?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2016 af mathon

S{O_3}^{2-} er sulfit-ion
så der er nok tale om dinatriumsulfit  Na_2S{O_3}.

Du skriver intet om øvelsens formål.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2016 af mathon

                         yderste skal
        _{25}^{ }\textrm{Mn}       3d^{\, 5} \; 4s^2        5 uparrede elektroner

Reduktion af
                              \overset{+7}{Mn}{O_4}^- i stærk syre vil gå helt til \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! +2}{Mn^{2+}}.
Den kan kan bringes til at gå trinvis gennem iltningstrinene
på følgende måde:

Lidt K\! MnO_4 udtrækkes i et reagensglas med demi-vand til en passende vin-rød farve. En tablet NaOH bringes ned i reagensglasset og dernæst en krystal Na_2SO_3*10H_2O.
Efter svag omrøring bliver opløsningen stærkt grøn.

             2\, \overset{+7}{Mn}{O_4}^-\; +\; S{O_3}^{2-}\; +\; 2\, OH^-\; \rightarrow \; 2\, \underset{\mathbf{\color{Green} gr\o n}}{\overset{+6}{Mn}{O_4}^{2-}}\; +\; S{O_4}^{2-}\; +\; H_2O

Efter kort tids henstand bliver reaktionsblandingen grumset og nærmest grønbrun:

            2\, \overset{+6}{Mn}{O_4}^{2-}\; +\; 3\, S{O_3}^{2-}\; +\; 5\, H_2O\; \rightarrow \; 2\, \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! +3}{Mn^{3+}}\; +\; 3\, S{O_4}^{2-}\; +\; 10\, OH^-

Sætter man nu stærk syre til reaktionsblandingen, bliver indholdet farveløst:

            2\, \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! +3}{Mn^{3+}}\; +\; S{O_3}^{2-}\; +\; 3\, H_2O\; \rightarrow \; 2\, \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! +2}{Mn^{2+}}\; +\; S{O_4}^{2-}\; +\; 2\, H_3O^+

Herved får man "præsenteret" M\! n i fire forskellige oxidationstrin,
hvilket formentlig var øvelsens formål.


Skriv et svar til: Spørgsmål til reduktion af kaliumpermanganat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.