Bioteknologi

Hvad laver man i biotek på gym

27. maj 2016 af Bio141 - Niveau: A-niveau
Hvad laver man i bioteknologi, hvis man har det på a-niveaue? Nogle det evt. give nogle overskrifter/emner

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2016 af theflyinghawks

Er en blanding af kemi A og Biologi B
Du kommer (oftest) blandt andet ind på følgende emner:
- DNA
- Enzymer
- pH
- Fotosynetese, calvinzyklus, og andre cyklusser
- Hormoner
- Nervesystemet
- En del kemi!

Håber det hjælper..


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2016 af OnceUponATime

Omvendt af hvad theflyinghawks siger. Det er en blanding af Kemi B og biologi A. Af den grund vil der være større fokus på de biologiske processor frem for de kemiske.
Det eneste rigtige kemiske man får er arbejdet med molekylers kemiske navne, pH samt ezymkinetasen som indeholder kemiske formler. Resten er biologi, men vinklet således at du fokuserer på teknikken, mennesket og hvordan de forskellige processor kan forbedres ved bioteknologiske indgreb.
#1 har givet fremragende eksempler på nogle af de emner man kommer ind på.
Andre emmer der er typisk karakteristiske for bioteknologien er gær, alkohol, diabetes, fødevarer mv.

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. maj 2016 af Kkaf (Slettet)

Læs evt. om det her: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/hoejere-teknisk-eksamen-htx/bioteknologi-forsoegsfag-paa-htx

Svar #4
28. maj 2016 af Bio141

Lærer man også om menneske kroppen?

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2016 af OnceUponATime

#4 ja det gør du naturligvis. Men ikke anatomi. Kun de biologiske processor der foregår.

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. maj 2016 af fie198

Jeg vil sige at man har rigtig meget kemi, når man har bioteknologi. vi fik at vide at det ville svare til Kemi B og Biologi B, men jeg mener at vi har langt mere kemi end biologi. vi havde faktisk kun kemi i det første år vi havde bioteknologi.


Svar #7
29. maj 2016 af Bio141

Hvad for noget kemi laver man i biotek

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. maj 2016 af OnceUponATime

#6 Vores bøger i biotek er på A niveau i Biologi delen, og B niveau i kemi-delen. Vi fik aldrig en kemi A bog. Det kan godt være at kemi er en stor del på biotek, men du kan prøve at høre ad, hvordan kemi A niveau er. Så vil du kunne se, at der er en rimelig stor forskel på A og B niveau kemi.

Hvis kemi var på B og biologi var på B, ville biotek umuligt være på A niveau. For at sammenligne det med andet:

AT-eksamen: tæller som et B-niveau fag, men du må kombinerer mellem et B niveau fag og et C niveau fag. Dog skal der minimum være et B-niveau fag indblandet.

SRP-eksamen: tæller som et A niveau fag, men du må kombinerer mellem et A niveau fag og et B niveau fag. Du skal have et A niveau fag i SRP.

Desuden skal man man minde sig selv om, at bioteknologi på ingen måde er biologi seperat og kemi seperat. De emner man arbejder med i bioteknologi indeholder både biologiske og kemiske aspekter, og derfor vil det til tider være svart at adskille mellem den kemiske og biologiske del af pensum.

Det eneste tidspunkt vi havde ren kemi på var over et halvt år ca. Men vi havde ekstremt meget rent biologi (diabetes, blødersygdomme og lignende). Og så havde vi emner der mixede de to fag, såsom alkohol og gær.

#7 se mit svar i #2


Svar #9
30. maj 2016 af Bio141

#8 det lyder som om, du har/har haft bioteknologi, kan du svare mig på, hvilke emner man vil arbejde med?

Brugbart svar (0)

Svar #10
30. maj 2016 af OnceUponATime

#9 Jeg synes at #1 har givet et godt overblik over de primære emner man kommer til at arbejde med.

Her får du, hvordan vores lærer valgte at inddele de tre år med bioteknologi i overskrifter.

- Genetik

- sexiologi

- økologi

- kemi

- fermentering

- fedtstoffer

- diabetes

- blod

- sygdom og medicin

- genteknologi og enzymkinetik

- fødevareproduktion og miljø

- bioinformatik


Svar #11
30. maj 2016 af Bio141

Kan du kort beskrive, hvordan hvert emne består både af biologi og kemi? Kan næsten kun se et fag i emnerne

Brugbart svar (0)

Svar #12
30. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der foregår jo en lang række af kemiske processer ved fermetering, respiration, fotosyntese osv. En lang række af de forsøg, du laver, involverer også kemiske reaktioner. Kemiske reaktioner er uløseligt forbundet med biotek og andre ting, som pH har stor indflydelse på f.eks. kroppens processer. Kemiske ligevægte spiller en stor rolle, og du skal kunne tyde bjerrumdiagrammer og foretage beregninger på titreringer osv. Der er mange aspekter, hvor kemi spiller en stor rolle, men biologidelen har den største rolle i bioteknologi. Jeg har selv valgt kemi op på A niveau, og der er en kæmpe forskel i forhold til, hvad jeg kender fra bioteknologi. Jeg synes, at bioteknologi har været helt fantastisk og kan varmt anbefale det. 


Skriv et svar til: Hvad laver man i biotek på gym

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.