Bioteknologi

Bioteknologi pointtabel

28. maj 2016 af sern - Niveau: A-niveau

Hej SP,

Hvordan ser pointabellen ud i skr. bioteknologi? Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvor jeg ligger karaktermæssigt. 

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg er rimelig sikker på, at der ikke findes en pointtabel til bedømmelsen af bioteknologi, ligesom der gøres i matematik. 


Svar #2
28. maj 2016 af sern

Hvordan bedømmer de så ens præstation i biotek?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Så vidt jeg ved, findes der retteark, hvor der står, hvad eleverne gerne skal komme ind på. Herudover tror jeg, det bygger på censors (helheds)indtryk. Der kan dog godt findes en pointtabel, men jeg tvivler. Skriv evt. dine svar meget kort her, og så kan jeg og andre tjekke dem efter. Jeg har selv været oppe i skriftlig bioteknologi. 


Svar #4
28. maj 2016 af sern

1.1: Sekundærstruktur: alfa-helix (spiralstruktur) og beta-foldeblad (foldet struktur)

1.2: 121.667 U/L, patienten har forhøjet indhold af human alkalisk phosphatase

1.3: Følger Michaelis-Menten kinetik, Vmax = 19,0476 uM·s-1 og Km = 5,3619 uM

1.4: Ligevægtskonstant, K = 3,0625 · 10-16 

1.5: Lille ligevægtskonstant, derfor er EDTA's evne til at hæmme høj

2.1: Punktmutation, herunder missens, da aminosyre ændres.  

2.2: Glutaminsyre er negativt ladet, mens valin er upolær, som skyldes struktur

2.3: Foldningen ændres

2.4: Cas er bundet til en kendt sekvens, det er de almindelige restriktionsenzymer ikke

2.5: Man behøver ikke at finde en donor

3.1: Chlorofyl a er bundet til en methylgruppe, mens chlorofyl b er bundet til en keton

3.2: Løbevæsken er upolær, chlorofyl a er pga. methyl mere upolært, derfor bånd 2, og b er bånd 1

3.3: NADP+ kan erstattes af DCPIP, da DCPIP også kan indgå i en redoxreaktion (findes både i en oxiderende og reducerende form) 

3.4: Fotosyntesen afhænger af lysintensitet, så da prøve 3 er pakket ind stanniol, fungerer fotosyntesen dårligere end de to andre prøver, da ændringen i absorbansen er højere der 

3.5: Fotosyntesen afhænger af temperaturen: se hvordan fotosyntesen for en plantetype er under to forskellige forhold, dvs. klimaer 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

1.4 Er forkert. Du har sandsynligvis vendt ligevægtsbrøken forkert. 

1.5 Bliver herved også forkert. God argumentation burde dog give en del point. 

2.1 Hedder missense og ikke missens - ubetydelig fejl. 

2.2 Der bliver spurgt til, hvilken ladning de har ved pH 7. Du skal bruge de opgivet pKs-værdier. Sandsynligvis forkert alt efter argumentationen, men du får sikkert nogle point, da glutaminsyre er negativt ladet. 

2.4 Hvis dette er det eneste, du har skrevet, er det sandsynligvis ikke tilstrækkeligt. 

2.5 For svært at sige noget om. 

3.1 Chlorophyl b har en aldehydgruppe og ikke en keton. 

3.2 Det stof, der bedst opløses i løbevæsken, vil komme længst op af pladen. Det mest upolære stof, chlorophyl a, vil derfor komme længst. Bånd 1 må herved være chlorophyl a. 

3.3 Nogenlunde rigitg. Der er nok tænkt på, at man skal inddrage NADP+'s funktion i fotosyntesen.

3.4 Svært at sige. Hvad har du konkluderet i forhold til den kogte spinat?

3.5 Svært at sige om det omstillede forsøg kan vise det. 

Dette er ikke en facitliste, hvilket er vigtigt at understrege. Jeg kan sagtens tage fejl.


Svar #6
28. maj 2016 af sern

Hov... Jeg har fået ligevægtskonstanten til at være K = 3,0625 · 1016 , men når jeg konkluderer, kommer jeg til at skrive K = 3,0625 · 10-16... Mister jeg point her, selvom man i mine beregninger kan se det rigtige resultat? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du har bestemt ligevægtskonstanten rigtigt så. Jeg kender ikke til bedømmelsen, men hvis du siger, at fordi ligevægtskonstanten er lille, så er det en god hæmmer, vil jeg tro du mister lidt, men det er nu nok ikke så meget. 


Svar #8
28. maj 2016 af sern

Nu ved jeg godt, at det er for meget at forlange, men hvis du skulle give en karakter, hvad ville du så give ud fra det, som jeg har skrevet her (jeg har selvfølgelig skrevet meget mere end det, der står her)?  

Og forresten tusind tak fordi du har hjulpet mig så meget :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er næsten umuligt at give en karakter på baggrund af, hvad der står her, da en stor del handler om brugen af fagsprog, argumentation og at den teori, man fortæller om, ikke bliver for generel, men relateres til opgaverne. Jeg ville gætte på 7 eller 10. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. maj 2016 af sarah0010 (Slettet)

I opgave 2.2 bliver der spurgt til aminosyrernes ladning i hæmoglobinkæden. Man kan jo ikke sige noget om valins ladning, da både aminen og syregruppen i denne sidder i en peptidbinding. Er det så forkert at sige, som hun har skrevet, at den blot er upolær, og derfor ikke har nogen ladning? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg ved af god grund ikke, hvad opgavekommisionen har tænkt, men hvorfor skulle, der så opgives pKs-værdier? Jeg ved ikke om, det er forkert, men i svaret står der ikke, at han konkluderer, hvilken ladning valin har. Jeg tror nu, at der er tænkt på, at man skulle se det som en slags bjerrumdiagram. Valins grupper har jo også forskellige ladninger ved pH 7 men samlet set en ladning på 0. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. maj 2016 af sarah0010 (Slettet)

Ja, det kan jeg ikke helt svare på... men jeg synes bare formuleringen lægger op til, at man kun skal se på sidekæderne.


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det kan sagtens være. Det skal jeg ikke kunne sige, men så har jeg svært ved at se grunden til at oplyse samtlige pKs-værdier. 


Skriv et svar til: Bioteknologi pointtabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.