Matematik

Gennemsnitlig årlig rente

28. maj 2016 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Jeg sidder med et eksamensspørgsmål, som lyder: gør rede for gennemsnitlig årlig rente ud fra månedlig og kvartalvis rente.

Hvordan gør jeg dette?

Skal jeg fortælle om procentændring fra kort til lang periode med udregningen fra månedlig til årlig rente (F?måned)12? og derefter finde procentændringen

eller skal jeg fortælle om gennemnsitlig procentvis ændring - forskellige procenter fx 1. år en stigning ¨på 10%, 2. år en stigning på 25% osv og så udregne gennemsnitlig procentændring pr. termin?

?Jeg tror,? at jeg skal fortælle om gennemsnitlig procentvis ændring ( da det jo er det samme som gennemsnitlig rente - ik?), men hvad menes der så med ?ud fra månedlig og kvartalvis rente? ?jeg kan jo kun fortælle om hvis noget stiger det ene år med 10% og det næste år med 25% osv... Hvordan forklarer jeg noged med måneder og kvartaler?

Håber I kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

Jeg tror, at det er det første. At du skal regne fra kort til lang periode, først med en månedlig rente og så med kvartalvis rente. 


Svar #2
28. maj 2016 af MMLL13

Sfeldt: jamen hvordan har det at gøre med ?gennemsnitlig årlig rente?

og udregning med månedlig og kvartalvis rente er jo det samme: fra månedlig til årlig rente: rår=(Fmåned)12?-1

og fra kvartalvis rente til årlig rente er jo det samme: rår=(Fkvartal)4-1 ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

Det er det eneste der giver mening for mig at se ;)


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2016 af mette48

Brug nogle eksembler f.eks

månedlig rentetilskrivning, kvartalvis rentetilskrivning og årlig rentetilskrivning for det samme lånebeløb.

Det vil give dig 3 forskellige rentebeløb på et år.

Beregn derefter den gennemsnitlige årlige rente% for de tre måder at betale renten på.

Du kan så slutte af med et eksembel, hvor der betales forskellige rente% i f.eks 4., 6. og 9. måned og sammenligne det med den rente% du skulle betale i gennemsnit for hele året.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj 2016 af mathon

Løs mht r_{\aa r}

                \left ( 1+r_{md} \right )^{12}=1+r_{\aa r} 

Løs mht r_{\aa r}

                \left ( 1+r_{kv \right )^{4}=1+r_{\aa r} 


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. maj 2016 af mathon

Hint:
               r=\frac{p}{100}


Skriv et svar til: Gennemsnitlig årlig rente

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.