Dansk

Diskursanalyse for roman?

29. maj 2016 af zahra97 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Kan man godt lave en diskurrsanalyse af en roman? Altså normalt analyserer man direkte tale - kan jeg godt også analysere personernes tanker i romanen? 

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2016 af Smut1

Man kan bruge alle analysemodeller på en tekst i dansk... spørgsmålet er, hvor hensigtsmæssigt det er :)

En diskursanalyse vil normalt ikke være oplagt at bruge på en roman. Prøv at analysere dig frem til det du ville, uden at kalde det en diskursanalyse eller et rumfartøj, så kan du bagefter for nysgerrighedens skyld gennemgå en model af en diskursanalyse og se, hvor godt din analyse passer ind i moddellen.


Svar #2
29. maj 2016 af zahra97 (Slettet)

Tak for svar! 

Men du siger altså det ikke er oplagt, men er det tilladt at lave en diskursanalyse på en persons tanker?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2016 af Smut1

Ja, jeg vil stærkt fraråde dig at gøre det.

Hvis du gør det alligevel, vil jeg meget gerne se din analyse :)


Svar #4
29. maj 2016 af zahra97 (Slettet)

Okay, mange tak for det. Jeg tænker lige over om jeg gør det :) 

Har du forresten forslag til hvilke analysemetoder jeg ellers kan bruge. Jeg laver nemlig AT i dansk og biologi. Og har lidt svært ved dansk-delen. Jeg skriver om en sygdom hvor jeg har fundet en bog hvor personen er syg - og skriver heraf om personens udvikling.  


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2016 af Smut1

Nykritisk læsning er næsten altid godt... Derudover kan jeg ikke rigtig udtale mig om, i hvilken retning du bør tolke værket, da jeg jo ikke kender det.

Angående diskursanalysen vil den vedhæftede pdf sikkert hjælpe dig på rette vej.

(Diskursanalyse i dansk: https://diskurs.systime.dk/index.php?id=126)


Svar #6
29. maj 2016 af zahra97 (Slettet)

Mange mange tak! 

Lige et spørgsmål til ^^ : jeg har prøvet at søge på nettet hvad en nykritisk analyse er. Er det rigtigt at det bare er når man ser på tid, miljø, personer og sådan? Og bruger man den hermanutiske spiral når man bruger den nykritiske analysemodel? 

beklager de mange spørgsmål 


Skriv et svar til: Diskursanalyse for roman?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.