Kemi

Alkohol og alkaner

29. maj 2016 af gymelev123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvorfor brænder alkohol bedre end alkaner?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2016 af Heptan

Alkoholer er reaktive funktionelle grupper, som lettere oxideres end alkaner. Alkaner er ikke særligt reaktive.

Jeg kan forestille mig at alkoholer oxideres til ketoner, carboxylsyrer, persyrer m.v, selvom det nok er lidt uforudsigeligt hvad der egentlig dannes af mellemprodukter under en forbrænding.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. maj 2016 af umolich

Er det virkelig rigtigt at alkoholer brænder bedre end alkaner? Så vidt jeg ved er det methan der er i lightere og som man bruger i gaskomfurer, og forbrændingsentalpien for methan er også lavere end for methanol.

Er spørgsmålet virkelig formuleret sådan?

Relevant: https://www.youtube.com/watch?v=PR46y8DSJdc


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2016 af Heptan

Forbrændingsenthalpien er højere for methan end for methanol.

Methan: 55,50 MJ/kg.

Methanol: 22,7 MG/kg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combustion


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2016 af umolich

Ahh nej, der har du fat i "Brændværdien", hvilket du også vil indse hvis du trykker dig ind på den danske udgave af wikisiden :-)

Tror det er lavere forbrændingsentalpi = højere brændværdi. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2016 af Heptan

Hvor er wikisiderne så for forbrændingsenthalpi? Hvordan ville du definere forbrændingsenthalpi?

Af navnet lyder det som om at forbrændingsenthalpi er den varme man får, når forbrændingsreaktionen forløber, og det er jo brændværdien.

Jeg tror netop man bruger methan i gaskomfurer fordi det har en højere brændværdi (så man får mere energi pr. kg). Jeg tror man bruger propan og butan i ligthergas.

Din video viser at alkoholerne brænder bedre end alkanerne. Alkanerne laver ikke fuldstændig forbrænding, men efterlader sod og gule flammer. Alkoholerne brænder usynligt uden at danne sod. Ved 8:30 fortæller han at alkoholer brænder bedre end alkaner.


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juni 2016 af umolich

Okay, jeg kan godt se at der ikke lige er noget der hedder forbrændingsentalpi, men jeg tænkte bare på reaktionsentalpien, der vil være meget negativ hvis der bliver frigivet meget energi.

Jeg tror vi er enige :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2016 af Heptan

Nåh ja, det kan jeg godt se nu ... de burde være negative pr definition. Dem der står på wikisiden er åbenbart HHV værdier (higher heating value), så du har ret i at lavere forbrændingsenthalpi giver højere brændværdi.


Skriv et svar til: Alkohol og alkaner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.