Dansk

pressefoto

30. maj 2016 af 7klasse - Niveau: 8. klasse

hejsa!

nogle de rvil hjælpe mig med at analysere dette pressefoto?

skal lave en fremlæggelse om det, men det er lidt svært...


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2016 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. maj 2016 af Kkaf (Slettet)

Har du undersøgt hvad forskellige aviser f.eks. skriver om dette?


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. maj 2016 af mathon

De voksnes ansigtsudtryk vidner om angsfyldt hastværk: "Når vi det, eller bliver vi opdaget i vores ulovlige grænseoverskridelse?".
Barnet - tilsyneladende en pige - i midten græder over farens pres og krav om hurtighed, mens pigtråden hele tiden hænger i tøjet. Den ældre dreng nederst til venstre har mere styr på kravleteknikken. Moderen holder det intetanende blebarn beskyttende ind til sig og spejder bekymret efter fri bane, medens faren - vist med et spædbarn i armene - giver råd og kommanderer.

Man kan kun ane konturerne af det  håbløse liv, som ligger forud for forældrenes beslutning om, at udsætte dem selv og deres børn for denne og lignende prøvelser i kampen for at opnå et mere menneskeværdigt liv i et land med håb og muligheder trods ukendte udfordringer.


Svar #4
30. maj 2016 af 7klasse

nogle der ved hvordan jeg kan relatere til berlin muren og flygtninge i dk


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Berlinmuren har jo fungeret som et skel mellem to verdener, ligesom man kan vælge at se pigtråden, på det ovenstående billede, som. Ligesom med berlinmuren har familien her skulle krydse en inhuman grænse (hvilket pigtråden er et symbol på) mellem forfølgelse, krig og ødelæggelse på den ene side og frihed, tryghed og glæde på den anden side. 

Flygtninge i Danmark gennemgår jo også en lang og ikke særlig rar rejse fra forfølgelse, krig og ødelæggelse til den sikkerhed og tryghed, der er at finde i Danmark. 


Svar #6
31. maj 2016 af 7klasse

manfe tak!!

hvad med kompositionen. Har skrevet lidt, men synes ikke helt det fungerer:

- I forgrunden af billedet ser jeg jord og en dunk med vand. Billedet er taget i august måned, som også ses meget godt på baggrunden med en blå skyfri himmel. Og i mellemgrunden af billedet ses en ungarsk familie på vej til, at flygte ud gennem et pigtrådshegn som grænser op til Serbien. 

- Jeg vil gå grund af overstående iagttagelser antage at billedet er et pressefoto og det kunne godt have været bragt i en avisartikel eller lignende. 

- Billedet er komponeret med frøperspektiv, altså billedet er taget under motivet og man ser op på objektet.


Skriv et svar til: pressefoto

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.