Matematik

Andengradspolynomium - betydning af a, b og c

30. maj 2016 af sivasdauda (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Når jeg læser om konstanten b så forstår jeg det som at hvis a er negativ og vores andengradspolynomium ligger højre for y-aksen, så må b være positiv. Min lærer har givet mig fejl for den, men hvad mener de så med at hvis a og b har modsatte fortegn af hinanden, så ligger den på højre side af y-aksen?

http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/sammenhang-mellem-forskrift-og-graf


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2016 af JulieW99

Hvis a>0, vil parablens grene pege opad. Hvis a<0, vil parablens grene bege nedad.

Hvis b>0, vil parablens tangent i punktet (0,c) være voksende, og hvis b<0, vil tangenten til parablen i punktet (0,c) være aftagende. Tangenten er en lineær linje.b bestemmer altså om denne har en positiv eller negativ hældning.

c bestemmer hvor grafen for andengradspolynomiet skærer y-aksen. Alle parabler skærer i punktet (0,c) et eller andet sted.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2016 af AskTheAfghan

Koefficienterne a og b er forskellige; de har ikke med hinanden at gøre.

Jeg forventer, du forstår hvordan grafen ser ud for a > 0 og for a < 0. Hvis b = 0, er skæringspunktet i y-aksen et toppunkt. Hvis b > 0, er tangenthældningen ved skæringspunktet i y-aksen positiv. Hvis b < 0, er tangenthældningen ved skæringspunktet i y-aksen negativ.


Skriv et svar til: Andengradspolynomium - betydning af a, b og c

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.