Matematik

Hvordan løser jeg denne(grupperede intervaller i statistik)

30. maj 2016 af kusumasoerensen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej med jer.

Jeg skal til skriftlig eksamen i morgen og derfor løser jeg en masse eksamensæt, således at det kommer mere naturligt til mig i selve prøven. Dog er jeg stødt på et spørgsmål om statistik, som jeg ikke kan løse. 

Jeg har prøvet at google en vejledning, desuden har jeg set videoerne igennem på frividen.dk.

Det drejer sig om opgave 4 i dette eksamensæt: file:///C:/Users/kusum/Downloads/101213_hf_MAT_C.pdf eller http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-uddannelser/Proever-og-eksamen/Skriftlige-opgavesaet/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20stx%20og%20hf/101213_hf_MAT_C.ashx


Mit eget forslag til løsningen er at:
a) at aflæse direkte på bilaget hvad kvartilsættet
b) at aflæse alder på x-aksen, altså alder mellem 40-60 og derefter gå op ad procent og sige at ca 20% er mellem 40-50 år.
c) igen ved at aflæse på kurven og indsætte det i pocent. 

Men det virker ikke rigtigt at skulle afllæse, da svaret ikke synes præcist nok og jeg er bange for at det kunne trække ned. 

Tak for hjælp

Kh Kusuma


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2016 af peter lind

Du har helt ret i dine forslag. Uden andet end kurven har du jo kun den at gå ud fra


Svar #2
30. maj 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

#1

Du har helt ret i dine forslag. Uden andet end kurven har du jo kun den at gå ud fra

Mange tak for dit svar peter lind. Desuden vedr. opgave b) er det så at jeg tager og siger ca. 20% eller middeltallet/gennemsnittet af 40-60%? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2016 af peter lind

de 20% er korrekt


Skriv et svar til: Hvordan løser jeg denne(grupperede intervaller i statistik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.