Fysik

Fysik - Energi og energiomdannelse

30. maj 2016 af MarenMarie7228 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Skal til mundligt fysik b, eksamen og har fået et spørgsmål om energi og energiomdannelse. 

Er der en der ligger inde med en disposition til netop det emne "energi og energiomdannelse" som jeg kan få lidt inspiration af? 

For ved simpelthen ikke hvad jeg skal komme ind på. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2016 af mathon

Energiformer

I et isoleret system er energien konstant men kan skifte form.

eks. i det jordnære tyngdefelt, når 0-niveauet for tyngdeenergien er ved jordoverfladen og H er maksimalhøjden og Ver maksimalhastigheden lige over jordoverfladen :

      E_{mek}=m\cdot g\cdot h+\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2=m\cdot g\cdot H=\frac{1}{2}\cdot m\cdot V^2
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2016 af mette48

Med en elmotor hejses en  jernklods op. Da den kommer op i 4 m højde knækker snoren og klodsen falder ned og rammer jorden, hvorved jernklodsen bliver så varm, at jernklodset skifter form og indholdet i den æske med tændstikker den rammer på gulvet antendes.

Det er ikke bare en dårlig historie, det er en serie eksembler på energiomdannelser.

Jeg går ud fra at du selv kan gøre rede for beregning af de forskellige energiformer


Skriv et svar til: Fysik - Energi og energiomdannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.