Almen studieforberedelse (AT)

induktiv eller desuktiv metode????

31. maj 2016 af simonekl96 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg sidder og forbereder mig på min metode del til AT-eksamen. Det hele er blevet lidt forvirrende så jeg er blevet meget i tvivl om jeg benytter induktiv eller deduktiv metode... Jeg skriver i Samf A og religion C.

Min problemformulering er: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og religiøstolerance med fokus på Islam og Muhammedkrisen. 

De problemstillinger jeg er i tvivl ang. metoden er:

Hvordan forholder Grundloven sig til ytringsfrihed samt hvilke overordnede holdninger er der til sekularisering, demokrati og ytringsfrihed blandt den danske befolkning?

Hvilke holdninger er der blandt muslimer til sekulaisering, blasfemi/billedeforbud, demokrati og ytringsfrihed?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2016 af MaibritG

Du kan ikke ud fra din problemformulering besvare om du arbejde deduktivt eller induktivt. Der er du nød til at kigge på din metode, dvs. din fremgangsmåde for din opgave.

Dvs.: 

Induktion: Konkrete observationer → teori

Deduktion: Teori → test ved observationer

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2016 af skole12342

,.


Svar #3
01. juni 2016 af simonekl96 (Slettet)

#1

Jeg har anvendt kvalitativ empiri til at udlede holdninger til nogle sociale fænomener. i den første del inden for samfundsfag og i den anden del inden for religion, hvor jeg har brugt religionssociologisk metode for at se på en religiøs gruppes officielle holdningn til nogle politiske spørgsmål. jeg har brugt de to spørgsmål til at give indblik i den forskellige kulturforståelse mellem DK/demokrati og Islam. 

Jeg tror bare at jeg har forvirret mig selv så meget at jeg ikke kan finde ud af om jeg har arbejdet induktivt eller deduktivt...


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2016 af Angelusica (Slettet)

Du har nok højst sandynlig arbejdet induktivt. Den deduktive metode bliver oftest brugt hvis du har lavet forsøg osv. VI har fået at vide at hvis vi er i tvivl så har vi brugt den induktive metode, man er ikke i tvivl hvis man har brugt den deduktive metode. 


Skriv et svar til: induktiv eller desuktiv metode????

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.