Matematik

Ligebenet trekants ubekendte side -Mat aflevring

31. maj 2016 af annamarieee (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej alle sammen!

Jeg sidder her, og jeg har nogle problemer med et spørgsmål i en aflevering, vi har fået for. spørgsmålet lyder følgende:

Hvor mange meter er diameteren i oculus. (ocluculs er trekantens grandfalde)

vi får disse oplysninger:

Trekanten er ligebenet, men jeg har valgt at dele den i 2 så jeg kan få alle vinklerne. (dog ved jeg ikke hvad det kunne bruges til)

-Den nu retvinklet trekants grader er: 12, 78, 90

-Længden på hypotenusen den ene katete er: 21,65.

Hvordan regner jeg mig frem til trekantens ubekendte side? Jeg synes ikke rigtig at det ville give mening at bruge pythagoras, da begge sider er 21,65m lange. Er der nogle der kan hjælpe?

på forhånd tak, 

Anna


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2016 af peter lind

Det var da et meget kryptisk. Det eneste jeg er sikker på er at det drejer sig om en ligebenet trekant.

Trekanten deles i to så du får en retvinklet trekant. Betyder det at du nedfælder højden fra topvinklen eller en anden vinkel ?

Længden på hypotenusen den ene katete er: 21,65. Er længden af hypotenusen 21,65  eller er det en katete, der er 21,65 ?

Du kan godt bruge Pytaforas på en retvinklet trekant selvom kateterne er lige lange. Hvis den retvinklede trekant er fremkommet ved at dele den ligebenede trekant i to er dens sider ikke lige lange


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2016 af mathon

se


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2016 af mathon

Åbningsdiameter:

                d=2\cdot (21{,}65\; m)\cdot \sin(12^{\circ})


se
https://sites.google.com/site/konstruktionerigeogebra/perspektiveringsopgaver


Skriv et svar til: Ligebenet trekants ubekendte side -Mat aflevring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.