Almen studieforberedelse (AT)

Kvalitativ og kvmtitativ metode

31. maj 2016 af Rezwan9 (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej alle
Jeg kommer altid i tvivl om, hvad der er hvad, og nettet hjælper ikke, gør mig bare mere forvirret
Kvalitativ analyse, er det når man analyserer tekster?
Kvantitativ metode er vel modsætningsvis, når man arbejder med data, eller laver en undersøgelse/interview?

På forhånd, tak!

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2016 af K92H (Slettet)

Ja lige præcis. Kvalitativ er analyse af taler, tekster mm. hvorimod kvantitativ er undersøgelser, data mm. 

I øvrigt ang. kvantitativ metode: Min pyskologilærer fortalte mig engang, at man ikke selv "bruger" den kvantitative metode - altså forstået på den måde, at det ikke er dig, der har lavet en undersøgelse eller samlet større data ind i modsætning til den kvalitative metode, hvor det er dig, der har analyseret teksten. Gav det mening?


Svar #2
01. juni 2016 af Rezwan9 (Slettet)

#1
Mange tak, det hjalp en del! Bogmærker denne side til fremtidig brug, for jeg kommer nok i tvivl igen, hehe :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2016 af MaibritG

Du kan læse mere om metoderne her: https://c-samf.systime.dk/index.php?id=716, hvis defintioner læner sig op ad, hvad jeg forstår ved kvantitativ (indsamling af mere statiske data) og kvalitativ (mere observationsorienteret).

Jeg bruger i mit speciale et kvalitativ metode med afsæt i fænomenologien, hvor jeg primært anvender deltagerobservation (og til dels netnografi) - og det er i hvert fald langt fra en analyse af tekster-definitionen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2016 af K92H (Slettet)

#2 #1
Mange tak, det hjalp en del! Bogmærker denne side til fremtidig brug, for jeg kommer nok i tvivl igen, hehe :)

Er glad for, at jeg kunne hjælpe. Hvis det er, så ville det være en god idé at anskaffe AT-håndbogen. Den hjalp i hvertfald mig en del i min gymnasietid. https://shop.systime.dk/dk/medietype/ebog/at-handbogen.html


Skriv et svar til: Kvalitativ og kvmtitativ metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.