Studievalg og videregående studie

Halvt år VUC/ Sidste eksamen

08. juni 2016 af Hjælp06 (Slettet)

Hej folkens...jeg ville rigtige gerne have nogen meninger og råd vedrørende min situation. Det er sådan, at jeg desværre er kommet ned på en rigtig dårlig snit (3,8)....Jeg har en sidste eksamen den 21.06.2016..Nu ved jeg så ikke, om jeg skal tage et halvt år på VUC, hvor jeg supplere nogle enkelte fag for, at forøge mit snit, så jeg kan komme ind på et ordentlig uddannelse, eller hvad jeg gøre :/

På forhånd tak for jeres råd:) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af dannysannem

Hvilke videregående uddannelser har du i tankerne? Det tænker jeg er meget afgørende.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Er ens eksamensbevis ikke fast, idet man færdiggør gymnasiet? Så vidt jeg ved, kan du kun få fag på et højere niveau, hvor karakteren ikke får indflydelse på dit snit. Dit snit er altså fastlagt. 

Der er mange uddannelser, du kan komme ind på uden at have et højt gennemsnit. Det hedder måske ikke medicin, men mange ingeniøruddannelser er da åbne. Det samme er kvote 2 for mange uddannelser. 


Svar #3
08. juni 2016 af Hjælp06 (Slettet)

#1 jeg vil rigtige gerne noget inden for sundhed/tandlæge 


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2016 af JulieW99

Dit snit fra gymnasiet er fast, så du kan intet gøre ved det. Det er ikke ændret endnu så supplering tæller med i snittet - der har dig været snak om det.

- - -

Vh Julie


Svar #5
08. juni 2016 af Hjælp06 (Slettet)

Men betyder det så, hvis jeg holder min sidste eksamen åben, for at supplere enkeltefag, at jeg ikke får mit eksamensbevis? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvad mener du med at holde din sidste eksamen åben for at supplere enkeltefag ?


Svar #7
08. juni 2016 af Hjælp06 (Slettet)

#6 at jeg ikke tage til den sidste eksamen men i stedet supplere enkelte fag for, at forbedre snittet...Ved at gøre dette skulle der meget gerne være større muligheder for, at komme ind på en bedre uddannelse...(læse enkelte fag på VUC)


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. juni 2016 af JulieW99

#5

Hvis du ikke møder op til din sidste eksamen, så får du jo, sjovt nok, ikke dit eksamensbevis, i og med at du ikke har afsluttet gymnasiet. Så bliver du altså ikke student.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det kan vist ikke lade sig gøre. Du bliver nødt til at færdiggøre gymnasiet. 


Svar #10
08. juni 2016 af Hjælp06 (Slettet)

Okay, taaak skal i have for hjælpen....der var hvist en masse jeg havde misforstået :)


Brugbart svar (1)

Svar #11
08. juni 2016 af dannysannem

Sundhed/tandlæge? Der er jo rigtig mange muligheder. Også mange muligheder for at søge optagelse på kvote 2, hvor karakteren har mindre betydning. Men det betyder selvfølgelig også at du skal ud og høste nogle erfaringer i et sabbatår eller to. 

Jeg arbejder på Rønde Højskole, hvor vi blandt andre spændende tilbud har en sygepleje- og medicinlinje. Den henvender sig netop til folk, der vil afklares omkring uddannelsesvalg og samtidigt høste noget relevant erfaring til optagelse på kvote 2 og få masser af hjælp og input til kvote 2 ansøgningen. 

Kunne det måske være noget for dig? http://www.rondehojskole.dk/linjer/sygepleje-medicin/


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. juni 2016 af MaibritG

Taget dit forholdsvis lave snit i betragtning, vil jeg nok snarere anbefale dig, at kigge i andre retninger end Odontologi (eller tandplejer for den sags skyld). Hvis du forsat gerne vil arbejde med tænder, så kunne en EUD-uddannelse (teknisk skole) som tandklinikassistent være en mulighed. Ellers er mit bud at kigge på uddannelser uden adgangsbegrænsning rent karaktermæssigt.

Dit snit er simpelthen for lavt - selv til kvote 2.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. juni 2016 af Smut1

Du kan god droppe ud, og så overføre dine blivende standpunktskarakterer/eksamenskarakterer.

Så får du merit til en hf på enkeltfag:

Her kan du se, hvad en fuld hf består af: https://www.vuc.nu/fag/hf/#Fuld_hf


Skriv et svar til: Halvt år VUC/ Sidste eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.