Studievalg og videregående studie

Sociologi eller samfundsfag

09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Jeg har altid haft en drøm om at studere sociologi, da det er min store interesse, men da man skal have et gennemsnit på 6,6 i kvote 1 og 5,5 i standby, tror jeg ikke, at jeg bliver optaget, da mit gennemsnit ikke er højt nok.

Min plan B er samfundsfag, og jeg vil godt høre om der er nogle, som studerer samfundsfag, og kan fortælle, hvordan studiet er.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2016 af Smut1

Nu ved jeg godt, at det ikke er det, du spørger om, men har du overvejet at læse "sociologi og kulturanalyse"?


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juni 2016 af JulieW99

Du kan altid søde kvote 2, og prøve lykken dér.

- - -

Vh Julie


Svar #3
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Hvis man skal læse sociologi og kulturanalyse, kræver det så ikke et bestemt gennemsnit?

Man skulle søge gennem kvote 2 i marts, og jeg vil gerne på uni efter 3g.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2016 af JulieW99

Hvorfor søgte du så ikke kvote 2 der?

- - -

Vh Julie


Svar #5
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Fordi de ikke kun ser på karakterer, men også fx fritidsarbejde, og der har jeg ikke noget.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2016 af JulieW99

Nå ja, det er rigtigt. Jeg vil foreslå dig at gå ind på ug.dk og se efter uddannelser der ligner. Antropologi ligner sociologi, men er mere rettet mod det enkelte menneske, fremfor at generalisere. Hvad snit det kræver ved jeg ikke.

- - -

Vh Julie


Svar #7
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Antropologi kræver 10,4 i snit, så jeg holder mig til sociologi eller samfundsfag :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. juni 2016 af JulieW99

Det der ellers er blevet foreslået kræver ikke et bestemt snit. Der er alle optaget :)

- - -

Vh Julie


Svar #9
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Ja i samfundsfag er alle blevet optaget, for der kræver det ikke et snit :) Men det er lidt træls, når jeg gerne vil studere sociologi, men nok ikke kan


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. juni 2016 af Smut1

Nej, sidste år var alle optaget på "sociologi og kulturanalyse", men uddannelsen findes kun i Esbjerg:

https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/samfundsvidenskabeligebacheloruddannelser/oevrigesamfundsvidenskab/sociologi-og-kulturanalyse


Svar #11
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Det er træls, for skal helst studere i Aalborg


Svar #12
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Ved I, om man godt kan søge standby på sociologi og samtidig søge samfundsfag som 2. prioritet?


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. juni 2016 af Smut1

Ja, men hvis du får tilbudt en standby-plads på sociologi, kan du ikke vælge at starte på samfundsfag, hvis du har givet den et lavere prioriteringsnummer.

Måske er det smartere, at du selv læser om det, så du får dannet dig et overblik: https://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/videregaaendeuddannelse/standby-til-optagelse-paa-videregaaende-uddannelse


Svar #14
09. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Det er også svært at sige, hvad snittet bliver i år.


Brugbart svar (0)

Svar #15
09. juni 2016 af MaibritG

Det er træls, for skal helst studere i Aalborg

Hvis det er et studie, du brænder for, så burde det ikke være uddannelsesbyen, der er altafgørende. Jeg tænker lidt, at du i hvert fald ikke kan tillade dig at være kræsen når du ikke selv kan perfome (ift. dit gennemsnit).

 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Sociologi eller samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.