Matematik

Mundtlig eksamen Ekstremumspunkter

10. juni 2016 af denforviredeelev - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået denne  opgave, men ved ikke hvad ekstremumspunkter er? 

- Er det monitiniforhold, eller Toppunkt? 

.    Differentialregning

Du skal gøre rede for tretrinsreglen, herunder sekant- og tangent-hældninger. Du skal bevise hvordan man kan bestemme forskriften for en tangent til en graf, og forklare hvordan differentialregning kan bruges til bestemmelse af en grafs ekstremumspunkter.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2016 af mathon

ekstremumspunkter er lokale minima/maxima

som bestemmes af
                                     f{\, }'(x)=0     vandret tangent
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2016 af AskTheAfghan

Du kan naivt opfatte ekstremumspunkter som "toppunkter", når det kommer til 2. gradspolynomiet på et åbent interval.


Svar #3
10. juni 2016 af denforviredeelev

Jeg skal som sagt forklare hvordan differentialregning kan bruges til bestemmelse af en grafs ekstremumspunkter. - Og jeg ved slet ikke hvad det går ud på! - Er der en venlig person der vil gennemgå hele metoden til at finde frem til dette som jeg skal skrive det til når jeg er til eksamen? - Jeg skal op på mandag og kunne godt bruge noget hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2016 af sjls

For at finde ekstremumspunkter skal du først differentiere en funktion. Du skal altså finde f'(x). Når du har fundet f'(x), som også kaldes differentialkvotienten og betegner tangentens hældning i et punkt, skal du sætte den lig 0. Du løser altså ligningen

f'(x)=0
da alle eventuelle ekstremumspunkter vil komme til udtryk, når du løser denne ligning, fordi tangentens hældning altid er 0 i ekstremumspunkter.
 


Skriv et svar til: Mundtlig eksamen Ekstremumspunkter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.