Generelt

Boksplot

14. juni 2016 af maikene (Slettet)
Hej, jeg skal op i mundtlig matematik men min gruppe og jeg har problemer med Boksplot. Jeg er godt klar over største og mindsteværdi er de 2 ydre kanter men yderligere er der også 3 krydser der ligger helt udenfor boksen, hvad viser de?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2016 af mathias1997

Kan du ikke sætte et billede ind? Det gør det lidt lettere at svare på

Svar #2
14. juni 2016 af maikene (Slettet)

Dette er boksplottet
Vedhæftet fil:image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2016 af mathias1997

Mit bedste bud er, at det er afvigende observationer, som man har valgt at sortere fra for at få et mere retvisende boksplot.


Svar #4
14. juni 2016 af maikene (Slettet)

Tak for svaret, jeg troede godt nok bare at de 2 ydre barierer var største og mindsteværdierne, men er det så i virkeligheden krydserne der er største og mindsteværdierne?

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. juni 2016 af mathias1997

Ja, man har bare valgt at sortere dem fra, fordi de afviger meget ift. de øvrige observationer. Derfor kan man sige, at der både er reelle minimums- og maksimumspunkter og så dem, man har fastsat indenfor et givent interval. Hvilke typer observationer er det, ved du det? Så kan man nok finde en naturlig forklaring

Svar #6
14. juni 2016 af maikene (Slettet)

Ja det er disse observationer ??
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #7
14. juni 2016 af mathias1997

Antal søvntimer, kan jeg se. Krydserne repræsenterer de ekstreme observationer, der falder udenfor normalen.


Svar #8
14. juni 2016 af maikene (Slettet)

Okay, tak for svaret

Skriv et svar til: Boksplot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.