Dansk

Tanker og følelser

15. juni 2016 af sea789 - Niveau: 8. klasse

Hej 

Jeg har fået en opgave der lyder således: ''Som et udslag af en hidtil ukendt velvilje i verdensrummet, en nåde'' Hvilke slags tanker og følelser er der tale om?

Jeg har en ide om, at det kan handle om optimisme og håb, men jeg kan ikke rigtig forstå det. Er der nogen, der vil være søde at hjælpe? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2016 af EnStuderende

I hvilken sammenhæng indgår opgaven? Hvilket tema/emne har I om?

Svar #2
15. juni 2016 af sea789

#1 I hvilken sammenhæng indgår opgaven? Hvilket tema/emne har I om?

Skæbne. Det er en sætning i skibsdrengens fortælling.


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. juni 2016 af EnStuderende

Det hjælper altid at se på hele sætningen:  Simon var overrasket og betaget af Lyset heroppe, der syntes at vare hele Døgnet rundt. Han havde ikke lært Geografi, og skrev det ikke paa den høje Breddegrads Regning, men tog det som et Udslag af en hidtil ukendt Velvilje i Verdensrummet, en Naade. 

Jeg antager, at 'Simon' er højt oppe Nordpå? I så fald er det nordlyset, der refereres til, og som du nok ved ser man det typisk kun højt oppe nordpå, dvs. "på den høje breddegrad". Med sætningen tror jeg så de mener, at han ikke tror (eller ved), at nordlyset skyldes, at han er højt oppe nordpå (for han har ikke lært geografi), men snarere, at han tror, det skyldes "universets velvilje", som han ikke har oplevet før. Altså at det er en nåde (en slags velsignelse) af universet selv.


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. juni 2016 af Stygotius

Man skal huske at Karen Blixen var meget optaget af skæbnen og livets magtfulde kræfter som en styrende faktor.


Skriv et svar til: Tanker og følelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.