Engelsk

Bestå engelsk

16. juni 2016 af kasper1504 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal til engelskeksamen på mandag, og det er ikke min stærke side. Jeg skal have 4 for at bestå, da jeg fik 00 i skriftlig engelsk. Hvad kræver det til eksamen for at få 4?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Du skal som udgangspunkt have en vis forståelse for handlingen i det du skal analysere(fiction, non-fiction) jeg vil anbefale dig at du finder et skema over hvordan du analyserer hhv. de to og så tager den slavisk.. Giver det mening? Jeg fik 12 både mundtlig og skriftlig - godt nok på B, men gad vide om fremgangsmåden ikke er nogenlundet det samme?

KH. 


Svar #2
16. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Men jeg har også en ringe udtale og halter lidt med grammatikken. Skal man have godt styr på grammatikken eller må man godt lave nogle fejl?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Er det ikke en mundlig eksamen? Hvorfor skal du så have styr på grammatikken - vel bare udtalen og rette forståelse af teksten? Hvor lang tids forberedelse har du? 

Mvh 


Svar #4
16. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Jeg har en times forberedelse. Jeg tænkte om lærer og censor også lægger mærke til grammatikken og om man har et godt ordforråd, men jeg synes ikke jeg har et så godt ordforråd.


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2016 af EnStuderende

Det vigtigste til en mundtlig engelsk eksamen er ikke at kunne hardcore grammatik, men du skal nu have styr på din kongruens. Hvis du allerede nu tænker "hvad?", så vil jeg foreslå dig at læse op med det samme.

Et godt, simpelt råd er også at have nogle få gode ord, som er lidt "ud over det sædvanlige", så dit sprog bliver lidt mere nuanceret. Bare sørg for, at du har helt styr på ordenes betydning og ikke bruger dem forkert, så får du lidt den omvendte effekt. Og ja, så sørg for at snakke om det emne, som du faktisk skal snakke om. Du skal kunne have styr på at analysere et emne og vurdere, hvad der er relevant at snakke om.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Som #5 skriver så var min lærer på HF opmærksom på:

1. Kongruens. He does, She goes osv. 
2. At kunne læse og forstå teksten tilstrækkeligt. Forresten, så som #5 skriver så har du måske en undervisningsbeskrivelse, hvor du kan se hvilke emner, I har været igennem, hvis du har dem for øje, så kan du finde "fællestrækkene" for de forskellige emner, sætte dig ind i dem, og så vil de ting du skal lægge mærke til automatisk poppe op, såfremt du har terpet dem nok.
3. Til 4 skal du nødvendigvis ikke fande ALLE detaljer, men igen er det en god ide at holde dig til taksonomi trappen, altså
Redegørende niveau:
"This text by.. is an article because... eksempler fra teksten... is a short story because.. eksempler fra tektsten... 
Analyserende niveau
The short story is about... who is a nervous/evil/symphatic/envious/.. I can tell from the short story because... eksempler fra teksten...
Persepktiverende/diskuterende niveau
The short story is quite extraordinary because... eksempler.. This short story reminds me of.. eksempler fra de emner I har arbejdet med i undervisningen.. The theme of this short story is... The message is... 

Husk at bruge niveauerne hvor du starter med det redegørende niveau, for at snakke dig selv varm.

Held og lykke 
 


Svar #7
16. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Tusinde tak! Det er en stor hjælp. Håber jeg får en god karakter i huen :)

Så når jeg skal give et resumé af teksten, er allerede i analyserende? Troede det var i redegørende :)

Og man skal perspektivere til én eller flere tekster fra samme forløb?


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juni 2016 af EnStuderende

Resumé er ikke analyserende, det er udelukkende redegørende


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Du skal slet ikke have resume med, det er ikke anbefalelsesværdigt, da det ikke giver nok på taksonomien, men måske er det en god ide, for at snakke dig varm. Men hvis du ikke kan score point på udtale, burde du koncentrere dig om at bevæge dig op ad trappen og brillere med analysere og perspektivering. Et råd jeg ALTID har fået at vide til analyse er: Husk at spørge HVORFOR, altså i stedet for at trække for mange ting ud så tag færre ting ud og gør således.

Eksempel taget fra novellen The lone ranger and Tonto fistfight in heaven.

The main character feels that the policeoficers are being racist towards him... Hvorfor!?... because on Page 3. L. 13-15 it is shown that they stop him and asks why he is roaming around at this our in this fine neighborhood... Hvorfor?!.. because the maincharcter is of Native American decsent he is being somewhat harrased by the policeofficers.. Hvorfor?!.. The policeofficers could be a symbol of the general White Amercans that want this Native American to stay away from their neighborhood in order to feel safe.. Hvorfor?!... Because in Page 1. L... we also se that another white american is fearful of our main character because he has a bias opinion on him because he´s a Native American osv.

Du behøver ikke at tage den så langt ud, men det er så vigtigt at den røde tråd er der, således at du kan tage enkelte teksteksempler, få tolket/analyseret dem og ved hele tiden at spørge HVORFOR, så kan du til sidst binde en sløjfe på. Og det er censor og lærer helt vildt med, da det bringer orden.

Håber at det er overskueligt. Held og lykke med at terpe. 


Svar #10
16. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Tusinde tak, men min lærer siger, at det er en god idé at starte med et resumé :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Godt! Så tag udgangspunkt fra din lærers ord, hun kender dig meget bedre end vi gør. Endnu en gang held og lykke.


Svar #12
17. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Skal man egentlig komme ind på tema og budskab i den analyserende del, eller skal man gøre det i den perspektiverende del, hvor man sammenligner med en tekst, man har læst i klassen?


Skriv et svar til: Bestå engelsk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.