Studievalg og videregående studie

Drømmen er ved at være død!

16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Hej med jer. 

Som udgangspunkt ved jeg ikke, hvad jeg ønsker med dette indlæg ikke andet end måske lidt trøst, og en person der måske har oplevet det samme som jeg.

Sagen er at jeg havde et snit på 10, hvilket er fornuftigt nok til at komme ind på jura på hhv. aau og au, hvor adgangskvotienten er 9,1 og 9,2, men efter karakterer som 7 i samf b, 4 i skrif. dansk og 7 og 4 i matematik, så er mit snit nu nede på 9 og forude venter mund. dansk og hist. b. Desuden er et fag som jura ofte eftertragtede på de videregående, har jeg læst mig frem til, så jeg er bange for at adgangskvotiente stiger yderligere i år. 

Jeg har ikke kvalifikationer til at søge ind på kvote 2, så det valgte jeg IKKE at gøre og derfor står den på optagelse efter karaktergennemsnit og jeg synes ikke at mit karaktergennemsnit er særlig prangende og nu er jeg sgu bange for at jeg IKKE kan komme ind. 

Lige nu er der ikke andet at gøre end at læse intensivt op på dansk og historie. Men for søren! Jeg er bekymret, det er jeg virkelig. Er der andre der kan dele angsten for ikke at opnå deres drømme, og pt. ikke ser en nødløsning? 

KH


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvilke kvalifikationer skal du bruge til kvote 2?

Jeg ved ikke om, jeg har været angst, men der har da været tidspunkter, hvor jeg har tvivlet på om, jeg kunne komme ind på medicin på AU med mit snit, men nu er jeg der, hvor jeg er "sikker" på at komme ind om, jeg så får -3 til min sidste eksamen. 

Læs op og gør dit bedste, andet kan du ikke forlange af dig selv. Der er massere af uddannelser derude, man skal bare få øjnene op for dem.  


Svar #2
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Jeg skulle have brugt Dansk A, Eng. B, og Samf B. og Hist. B eller Idehist. B Samf/hist. B OG relevant erhverserfaring, hvor frivillig arbejde IKKE tæller. Men jeg har de fire første, hvilket i sig selv er nok, men jeg har ikke relevant erhvervserfaring, derfor så jeg ingen grund til at søge ind på kvote 2, da en klassekammerat alligevel gjorde det trods af at hun heller ej har erhverserfaring, blev jeg bekymret for om jeg nu havde læst rigtigt osv. - du ved, de ting der sker, når man tvivler på sig selv. 

Fedt for dig, hvad er dit snit på? Og hvordan tænker du udviklingen bliver med adgangskvotioenten på medicin, når det også er én af de eftertragtede uddannelser(2015)

Mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du kan jo bruge det næste år på at få relevant erhvervserfaring. Tjek evt. ug.dk efter ligende uddannelser. 

Det lander på 11,9, med bonus for at starte indenfor 2 år, hvis jeg får -3 i den sidste eksamen (det sker nok ikke), så jeg regner med, at det bliver over 12. Jeg frygter ikke, at snittet stiger så meget. Jeg tror medicin har nået sit niveau i forhold til snit, men det kan nok godt stige med 0,1 eller 0,2. 


Svar #4
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Tak for råd - dog tror jeg at alternativet er arbejde, dog ikke relevant erhvervserfaring, da det kan blive rigtig svært at komme ind indenfor kontor - uden en relevant grunduddannelse som HG,, og så en standbyplads, hvor gennemsnittet så falder drastisk, hvis nogen skulle falde fra. 

Fedt! Stort tillykke! Det er sgu sejt gået, må jeg sige. Og fornuftigt med den teori, det havde jeg slet ikke overvejet, men det kan måske betyde at jura med relative små adgangsgivende snit, kan nå at ændre sig drastisk(til den forkerte vej for mig). Jeg ønsker dig stort held og lykke med dine drømme, hvilket nok slet ikke behøves. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Måske men du tager ikke skade af at søge et relevant arbejde. 

Jeg er da også glad for, at min nuværende drøm sandsynligvis vil gå i opfyldelse. Man kan spekulere meget i, hvad der vil ske med snittet på forskellige uddannelser, men det er jo aldrig til at sige. Gå efter drømmen men sørg for at have en backup plan. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. juni 2016 af EnStuderende

Som #3 og du selv skriver, så er der ikke andet for end at læse godt op, og ikke kun dét men at sørge for, at du har en god fornemmelse for, hvad for noget af din viden, der er vigtig/værd at "lukke ud" til eksamenen. Det er essentielt, at du ikke på nogen måde misforstår, hvad det er, du skal snakke om. Alt for tit har jeg set folk, som det går skidt for kun pga. dét. 

Når det så er sagt, så er jeg sikker på, at du gør dit bedste, og så kan du heller ikke forlange mere af dig selv. Hvis det ikke lykkes i første omgang, så gør alt for at få en god chance på kvote 2 næste år, hvis jura virkelig bare er det, du gerne vil. Og så husk på, at du er bedre end et åndssvagt tal.

#3 Af en eller anden grund har jeg læst mig til, at adgangskvotienten for medicinstuderende var uden start-bonussen, men det kan jeg da godt læse mig til, at det er det da egentlig ikke alligevel. 

Vil det så sige, at hvis man har et snit i "10'er-afdelingen" uden startbonus men over 11 med, så kan man faktisk godt komme ind? Altså såfremt det er inden for 2 år? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Bonussen gælder for alle studier og indregnes i det, der står på ug.dk. 

Der er jo intet, der er sikkert her i livet, og når medicin på AU, SDU og KU alle er i top 5 over mest søgte studier i landet, kan der ske meget med snittet. Der er dog helt sikkert en mulighed for, at du kan læse medicin med et snit i 10'er afdelingen og nok særligt, hvis du vil læse i Aalborg. Du må jo gange dit snit med 1,08, hvis du søger inden for 2 år, så der kan jo ske en betydelig ændring i dit snit. 


Svar #8
16. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Som #7 siger, altså hvis jeg kommer ind, så bliver det på decimaler og ved at bruge at mit snit kan ganges med 1,08 indenfor 2 år :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juni 2016 af EnStuderende

#7 Nå, ej hvor fedt. Jeg havde faktisk helt skudt tanken om, at det kunne lade sig gøre, helt væk, fordi jeg var så sikker på det, jeg havde læst dengang. Både for medicin og veterinærmedicin. Ved du, om man kan regne med det snit, som bliver beregnet på mitsnit.dk? 

Og held og lykke til trådstarter med de sidste eksamener.


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Om man kommer ind på decimaler eller ej er uden betydning. Det skal nu nok lykkes. 

Min drøm hed længe veterinærmedicin, men medicin har fået overtaget. Jeg kender ikke til mitsnit.dk, men jeg ved, at http://softit.dk/snit.asp beregner det korrekt. Du kan vælge det til HTX øverst oppe. Den udregner uden A-fags bonus, med A-fags bonus, og hvis du søger inden for 2 år. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. juni 2016 af EnStuderende

#10 der er netop ikke til HTX inde på den side, desværre. Derfor mitsnit.dk. 

Desværre er det kun i København, at veterinærmedicin er tilgængelig pt. Kom nu med i kampen, AU? ;) Men lokation er jo en smal sag, hvis man virkelig er interesseret. 

Held og lykke med dit medicinstudie, som du nok kommer ind på.


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er da også rigtig nok. Jeg tænker, at mitsnit.dk også skulle udregne det rigtigt, det er jo ikke fordi, det er voldsomt kompliceret. 

Jeg tvivler på, at veterinærmedicin skulle komme til andre steder end KU. Der er sket et fald i antallet af dyrlæger, og det er nok en tendens, der vil fortsætte. Det har nu en flot beliggenhed i København. 

Mange tak, det håber jeg i hvert fald, at jeg gør. Jeg ønsker også jer begge to alt held og lykke. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. juni 2016 af OnceUponATime

Der kommer vist ikke flere pladser på veterinærmedicin-studiet, da Danmark har købt pladser i Sverige. Så danske studerende kan få lov til at studere i Sverige.

Ligesom med medicinstudiet, hvor Sverige og Norge har købt 10% af pladserne, således at der er rigtig mange svenske og norske studerende der læser medicin her i DK.


Brugbart svar (0)

Svar #14
22. juni 2016 af Seraya

Til trådstarter,
AAU og AU lægger stor vægt på de adgangsgivende fag i kvote 2. Hvis du kan score gode karakterer i dansk A, engelsk B og samf/samtidshistorie etc B, har du gode chancer. Dit endelig snit fra gymnasiet er lukket, men du kan sagtens søge GSK/enkeltfag og karakterforbedre :-)

Brugbart svar (0)

Svar #15
23. juni 2016 af guzbak

Jeg håber du kommer ind på dit drømmestudie!
Dog vil jeg gerne tilføje, at selv hvis du ikke kommer ind på studiet, betyder det ikke, at muligheden er lukket. Da jeg blev student, var jeg meget ked af over at jeg ikke havde opnået det resultat jeg ønskede, selvom jeg havde kæmpet for det i 3 år. Det gik meget godt på 1. og 2. år, men desværre (synes jeg selv) at jeg var uheldig på 3. år.

Det endte med at jeg søgte ind på en anden uddannelse, som jeg faktisk syntes var interessant. Dog ville jeg gerne læse medicin, siden jeg var helt lille, så inderst inde var jeg lidt misundelig over andre medicinstuderende. Jeg havde dog givet op om håbet. I løbet af uddannelsen arbejdede jeg forskellige steder, både som underviser og tog frivillige hospitalsophold. Jeg havde ikke regnet med at komme ind på studiet, og søgte faktisk heller ikke ind, før der var gået 3 år og jeg var blevet bachelor. I dag læser jeg medicin og undrer mig over, om jeg ville have været blevet optaget efter 1 eller 2 år, hvis bare jeg havde troet noget mere på mig selv, og givet det et forsøg.

Det jeg prøver at sige, er at du ikke skal give op og at du skal tro på dig selv! Hvis du ikke kommer igennem via kvote 1, kan du jo altid prøve kvote 2! Også selvom du har et lavt gennemsnit (hvilket jeg slet ikke synes at du har).

Rigtig mange gange held og lykke :-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. juni 2016 af EnStuderende

Hvordan gik det med eksamenerne?


Svar #17
27. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

#16

Hvordan gik det med eksamenerne?

Hejsa. Jeg afsluttede med 10 i historie. Og kom derfor ud med et gennemsnit på 9,3 og med bonus et gennemsnit på 10. Jeg håber at det kan få mig videre på universitetet. Hvad tænker du? Kh 


Brugbart svar (0)

Svar #18
27. juni 2016 af EnStuderende

Sådan, godt klaret! Så er det jo ingen problem at komme ind via kvote 1 ser det ud til :-)


Skriv et svar til: Drømmen er ved at være død!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.