Historie

Hvad skal man bruge kilder i historie til ?

16. juni 2016 af kubek3118 - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg skal snart op i historie (Den kolde krig)

Jeg har valgt 3 kilder

1. Churchills tale
2. Trumants tale
3. Marshall-hjælp

Mit spørgsmål er, hvad skal man bruge de kilder til, når man kommer ind i lokalet ?


Jeg har skrevet dem selvfølgelig på min "Disposition" men jeg ved ikke hvordan det skal forgår med de kilder :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nu ved jeg ikke helt, hvordan det foregår i 9. klasse, men jeg vil da gå ud fra, at du skal bruge dine kilder til at belyse en selvopstillet eller en givet problemstilling. 

Det er ikke særligt informativt, det du har skrevet som dine kilder. 

1. Hvilken af Churchills taler?

2. Hvilken af Trumans taler?   - Er det muligvis talen, hvor Truman doktrinen proklameres?

3. Mener du George Marshalls tale i 1947? 

Hvis du selv må vælge kilder, kan jeg anbefale John F. Kennedy's inaugural address, der anses for at være en af de bedste indsættelsestaler i amerikansk historie. Den er samtidigt givet, idet den kolde krig er allermest tilspidset. Giver dine kilder ikke et meget ensidigt synspunkt på den kolde krig (det er måske meningen?). Kilderne er sandsynligvis tendentiøse. 


Svar #2
16. juni 2016 af kubek3118

Her er der præcis den fil som jeg har på et stykke papir, så du ved lidt mere hvad jeg mener :)

Vedhæftet fil:Historie Eksamen.docx

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du skal bruge dine kilder til at belyse/besvare dine problemstillinger. 


Svar #4
16. juni 2016 af kubek3118

Ok tak for hjælpen, men jeg forstår stadig ikke rigtig hvordan jeg skal begynde med at snakke. Skal  jeg begynde at sige noget om min problemstilling som du kan se, eller skal jeg glemme problemstilling og kun kigge på min disposition og gå fra ddet ene til det andet punkt ?


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg kender ikke til fremgangsmåden i 9. klasse. Jeg vil råde dig til at snakke med din lærer eller med nogle klassekammerater. Jeg vil nødig give dig et forkert råd.


Svar #6
17. juni 2016 af kubek3118

Ok, 1000 tak :)


Skriv et svar til: Hvad skal man bruge kilder i historie til ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.