Fysik

Mekanik! DET HASTER!!

19. juni 2016 af STE02 - Niveau: B-niveau

Hej SP

Sidder og skal til eksamen om 2 dage. Jeg skal til min eksamen om kinematik, komme ind på stedfunktioner. Jeg kender kun til den ene, hvor vi har en konstant hastighed, og dermed får en ret linje. Jeg ved, at der er flere grafer (3, tror jeg), som kan beskrive en partikels placering. Er der nogen, der vil forklare mig de andre stedfunktioner, og evt. beskrive, hvordan sådan en graf ser ud? (og hvorfor - hvis det er muligt)

DET HASTER!!

På forhånd tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2016 af Jerslev

#0: Tre tilfælde på B-niveau:

a) Konstant hastighed v = 0a = 0

b) Konstant hastighed v\neq 0a = 0

c) Konstant acceleration a \neq 0

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2016 af peter lind

Prøv med det skrå kast, jævn cirkelbevægelse, planetbaner eller satellitbaner


Svar #3
19. juni 2016 af STE02

Men hvordan skal graferne da afbildes? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juni 2016 af Jerslev

#3: Du kender den generelle stedfunktion for en linær bevægelse (som er det eneste, der er relevant for fysik B):

s(t) = s_0 + v_0t + \frac{1}{2}at^2.

Benyt de tre tilfælde, som jeg har beskrevet i indlæg #1 til at fjerne unødvendige led og så kan du selv indse, hvordan grafen ser ud.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #5
20. juni 2016 af STE02

Jeg forstår det stadig ikke helt.. Er det muligt, at du bare kort kan forklare det?


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juni 2016 af Jerslev

#5: Du har set formlen fra #4 før. Så må du slå den op i din fysikbog og lade den forklare det for dig. Hvor mangler forståelsen?

- - -

mvh

Jerslev


Svar #7
20. juni 2016 af STE02

Altså har kun set en formel, nemlig den lineær 's = v * t'. Så jeg forstår ikke helt hvad du mener med de unødvendige led, og hvordan de 3 grafer skal tegnes? 


Svar #8
20. juni 2016 af STE02

Jeg skal til eksamen i morgen, så hvis bare en person kunne svare hurtigst muligt, ville det være en enorm kæmpe hjælp! 


Skriv et svar til: Mekanik! DET HASTER!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.