Historie

hvorfor kastede usa atombomber over japan

19. juni 2016 af kubek3118 - Niveau: 9. klasse

Hejsa.

Er der nogen som kort kan fortælle mig hvorfor USA kastede atombomben over japan (Hiroshima) ? 

Var det kun for at vise Sovjetunionen at de er stærkere og at de har magten ?

og hvorfor skulle det gå ud over Japan ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2016 af mathon

Militært estimerede man, hvor mange amerikanere det skønsmæssigt yderligere ville koste livet at kæmpe krigen til ende og vurderede på den baggrund, nu da man havde et i Nevadaørkenen nyligt afprøvet yderst slagkraftigt våben, at man ville prøveanvende det mod fjenden. At atombomberne skulle vise sig at være just så slagkraftigt dræbende effektive kom vist lidt bag på de fleste strateger.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. juni 2016 af emil1414 (Slettet)

Som hævn over Japans angreb på Pearl Harbor (Hawaii)


Svar #3
19. juni 2016 af kubek3118

#2

Som hævn over Japans angreb på Pearl Harbor (Hawaii)

Er det 100 % pga. Japans angreb på Pearl Harbor at USA kastede atombomben ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Japans kapitulering til USA skyldes dog (sandsynligvis) ikke atombomberne men nærmere, at Rusland bevægede sig tættere Japan op gennem Kina. Kommunismen er uforenligt med en kejser, det vigtigste i samtidens Japan, og herved ville en kapitulering til USA i højere grad garentere kejserdømmets fremtid på tronen. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni 2016 af emil1414 (Slettet)

#4 Skal til historieeksamen imorgen på STX, og det er altså ikke det vores bog fortæller

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Udmærket klar over at det ikke er den mest gængse teori, men flere historiker peger på det som en oplagt grund f.eks. Anthony Beevor. Jeg ville nok også tage udgangspunkt i min bog til eksamen. 


Svar #7
20. juni 2016 af kubek3118

Tak for hjælpen, men jeg tror at jeg vil gå efter det som "emil1414" skrev, siden jeg kun går i 9 klasse.


Skriv et svar til: hvorfor kastede usa atombomber over japan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.