Eksamensforberedelse

Hvordan foregår den nye Samfundsfag eksamen? (Folkeskolen)

19. juni 2016 af skole12342 - Niveau: 9. klasse

Hej alle

Jeg skal op i samfunsfag eksamen, men jeg ved ikke helt hvordan den foregår.

Det var noget med at før prøven, så får man forberedelse tid til at svare på de lærerstillede spørgsmål i f.eks 25 min. hvis man er alene.

Jeg vil bare lige vide om man må gerne have notater med til prøven?, for jeg tror ikke at jeg kan tale i 8 - 10 min. uden ad.

Og så vil jeg lige spørge om hvordan jeg skal skrive notater ned til de lærerstillede spørgsmål jeg får til prøven. Altså skal jeg skrive svarene ned på papir eller må jeg gerne have en computer med til prøven?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2016 af yase0112

Kort om den nye prøve med selvvalgt problemstilling:

Eleverne udarbejder en problemstilling og et produkt, som skal benyttes under eksaminationen. Det er ikke en synopseprøve, så der er ikke noget krav om en synopsis.
Eleverne udarbejder problemstilling, produkt og højest 5 kilder, som giver dem mulighed for at vise kildekritiske kompetencer (dvs. ikke kun faktakilder).
Eleverne udarbejde en kort fortegnelse over dette. De behøver ikke begrunde deres valg af problemstilling og evt. delemne. Fortegnelsen indeholder: Elevens navn, lodtrukket emne, selvvalgt problemstilling, kilder. Til censor skal de 2-3 lærerstillede spørgsmål medsendes.
Arbejdet gennemføres i den sidste del af undervisningstiden inden prøven og med lærervejledning.
Eleverne får forberedelsestid forud for eksaminationen, hvor der arbejdes med et mindre antal uddybende spørgsmål.
Eleverne indleder eksaminationen med et oplæg knyttet til produktet. Efterfølgende gennemføres en samtale om det samlede prøveoplæg.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2016 af yase0112

Forberedelsestiden

Når I møder op til eksaminationen, får I udleveret 2-3 spørgsmål af jeres lærer. Dem skal I besvare i forberedelseslokalet, inden I skal ind til eksaminationen. I må benytte jer af alle hjælpemidler, men det er ikke tilladt at kommunikere med andre over fx sociale medier. Hvor lang tids forberedelse, I har, afhænger af, om I går op individuelt eller i grupper.

Én elev: 25 minutter.
To elever: 40 minutter.
Tre elever: 55 minutter.

Da forberedelsestiden varierer alt efter gruppestørrelse, skal prøvedagen/prøvedagene planlægges, så der ikke er spildtid mellem de forskellige eksaminationer.

Eksaminationen

Når forberedelsestiden er slut, henter læreren jer. Under eksaminationens første tredjedel laver I en præsentation af problemstillingen, som I belyser ved hjælp af produktet og de udvalgte kilder. Den resterende tid foregår i højere grad som en samtale, hvor I besvarer de lærerstillede spørgsmål og har en faglig snak.

Eksaminationstiden inklusiv votering er:

Én elev: 25 minutter.
To elever: 40 minutter.
Tre elever: 55 minutter.

Hvad bliver I vurderet på?

I får karakterer på baggrund af en helhedsbedømmelse af jeres evne til at opfylde en række af fagets slutmål. Denne bedømmelse sker i relation til det behandlede emne/tema, problemstilling samt de lærerstillede spørgsmål.

Vurdering af inddragelse af produktet

Produktet indgår ikke i bedømmelsen, men som en del af grundlaget for besvarelsen. I skal anvende produktet til at understøtte de faglige pointer, som I har fundet frem til. Samtidig skal anvendelsen af produktet være med til at belyse den problemstilling, I har arbejdet med.

Kilder

I samfundsfag og historie skal I demonstrere jeres evner i kildeanalyse. I kristendomskundskab gælder der ikke de samme krav til kildeanalyse, men vi anbefaler alligevel, at I altid forholder jeg kritisk til de kilder, I trækker viden ud af.


Skriv et svar til: Hvordan foregår den nye Samfundsfag eksamen? (Folkeskolen)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.