Engelsk

Mdt. årsprøve engelsk B 1.g

19. juni 2016 af Anonym1223 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg står i den situation at jeg om nogle få dage skal op til en mundtlig årsprøve i engelsk. Engelsk er det fag jeg er dårligst til og ikke nok med det er jeg rimlig nervøs til eksamen, hvilket for det meste medfører det, at jeg underpræsterer. Vil det få nogen konsekvenser hvis jeg dumper? Jeg har ellers gjort min forberedelse og skimmelæst alle de tekster vi har arbejdet med i løbet af året. Er der andet jeg kan gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2016 af JeppeNielsen1 (Slettet)

Årskarakterer er med til at give din lærer et indblik i, hvor du befinder dig niveaumæssigt, så din lærer har en karakter som udgangspunkt til næste år. Det er vigtigt at være klar over, fordi mange ikke anser årsprøven som noget, de skal tage seriøst. Men samtidig skal du heller ikke blive panisk, fordi din lærer ønsker dig det bedste. Det niveau – du har vist din lærer indtil videre – vil din lærer have in mente, når han/hun skal give din standpunktskarakter næste år. Af personlige erfaringer har jeg aldrig synes, at årskarakterer har betydet en masse – selv når jeg præsterer langt under niveau. Din forberedelse er udmærket; du bør alligevel overveje at gøre som følge:

- Lyt til en engelsk podcast, når du står op og går i seng (anbefaling: Note to Self | WNYC).
- Øv eksamenssituationen på forhånd.
- Snak engelsk med et familiemedlem.

Jeg håber, det vil gavne dig.


Svar #2
19. juni 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Tak for svaret. Jeg vil forsøge at gøre de ting som du har skrevet. Vil det få nogen konsekvenser, iform af nægtet oprykning til 2.g hvis jeg nu skulle gå hen og dumpe årsprøven?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2016 af JeppeNielsen1 (Slettet)

Så længe det ikke er en tendens i alle fag, gør det ikke spor. Jeg kender selv flere, som dumpede tysk mundtlig årsprøve i 1.g, men alligevel formåede at komme i 2.g. Det bør du ikke bekymre dig om.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juni 2016 af JeppeNielsen1 (Slettet)

Jeg vil også anbefale, at du får styr på alle tekster, du kan komme op i, såsom non-fiction, poem og short stories. Jeg var selv til engelsk eksamen i år, og det – der hjalp mig – var min grundige forarbejde. Jeg havde på forhånd udarbejdet en disposition (outline), hvilket medførte, at jeg var sikker på, hvordan jeg skulle udnytte min tid. Hvis du har brug for et skabelon, sender jeg gerne.


Svar #5
19. juni 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Tak for svaret. Det går meget fint i de andre fag. I årskarakterer har jeg fået et 2-tal og et 4-tal resten er 7 og 10-taller, mens jeg til årsprøverne indtil videre kun har fået 7 og 10-taller. Det er kun mine engelskkundskaber, det kniber lidt med.


Svar #6
19. juni 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Vi har fået at vide hvordan man skal gribe det an. 

-Redegørelse: Resume af den udtrukkede tekst.

-Analyse: Budskab, tema, sprogbrug, genre, personkarakteristik og evt. genrebrud.

-Perspektivering: Perspektivering til andet læst litteratur. 

Vi har fået at vide at man til non-fiktion skal bruge det retoriske pentagram. Er der noget jeg mangler?


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. juni 2016 af JeppeNielsen1 (Slettet)

Så skal du slet ikke tænke på ikke at komme i 2.g. Det gør du helt sikkert! Alle har et svagt punkt, og jeg garanterer, at du har intet at bekymre dig om.

Det er den helt rigtige måde at gribe det an. Husk at starte med at fortælle en disposition for din fremlæggelse, og det kan du forberede på forhånd med udgangspunkt i gambitter som:

- I would like to begin by giving you a brief summary of the text (the title of the text), followed by an analysis of e.g. the the main character, the language etc. At last, I will draw parallels to other texts that we have read in class.

Det vil hjælpe dig med at lægge godt ud, og samtidig viser det overblik over for din lærer.

Held og lykke!


Svar #8
19. juni 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Det vil jeg gøre. Tak for det.


Skriv et svar til: Mdt. årsprøve engelsk B 1.g

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.