Dansk

Hvordan citerer man : hvis man skal skrive en definition fra en webside

20. juni 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

I forbindelse med en opgave i dansk har jeg brug for at skrive definitionen af omsorgssvigt som jeg har fundet fra :

http://vidensportal.dk/temaer/Omsorgssvigt/definition.

"Ifølge socialebegreber.dk kan omsorgssvigt defineres som en ”tilstand, hvor en person, der er afhængig af andre personer, ikke får den omsorg og hjælp, som denne har brug for”. I forbindelse med denne definition er der listet en række af eksempler på forskellige former for omsorgssvigt: ”Omsorgssvigt kan omfatte fysisk omsorgssvigt, fx utilstrækkelig ernæring, beklædning og hygiejne og psykisk omsorgssvigt, fx manglende følelsesmæssig eller intellektuel stimulation, eller der kan skelnes mellem passivt omsorgssvigt, fx manglende imødekommelse af basale behov og aktivt omsorgssvigt, fx direkte skade". (socialebegreber.dk, 2013).

Jeg har brug for at skrive hele citatet i min opgave... Men jeg kender ikke den rigtige form for hvordan man henviser eller viser at man altså ikke selv har skrevet , definitionen.

Jeg har skrevet at det med stykket seperat fra min tekst og lavet anførelsestegn og skrevet det er fra (socialebegreber.dk,2013) og derefter lavet en fodnote hvori jeg har skrevet:

 Socialebegreber.dk(31.10.2010). Lokaliseret 18 juni, 2016 på : www.socialebegreber.dk, udegivet af : http://vidensportal.dk/temaer/Omsorgssvigt/definition.

Er dette korrekt citeret?? nogle der ved præcis hvordan jeg gør


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2016 af Ramming (Slettet)

Normalt når man laver en større opgave eller en videnskabelig artikel, hvor der er mange steder, som man har hentet data fra, så gør man ofte således. 

Eksempel: 

Overskrift
Tekst
"citat 1"1
tekst
"citat 2"2
tekst
"citat 3"3
Fodnoter:

1) 3)  www citatkilde dk
2) www citatkilde 2 dk

På denne måde undgår du "uønsket" tekst i din artikel/opgave. Samt at du kan korte din fodnoter ned så de ikke fylder en halv side. Har du rigtigt mange kilder, så ligger man dem ikke i fodnoten, men som endnote, da du kan risikerer at få kritik for "manglen" af tekst på siderne.

Jeg håber det er en hjælp.


 


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2016 af Justitia

Lav en fodnote og indsæt den pågældende hjemmeside. 

Referencer --> Indsæt fodnote.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2016 af Stygotius

Du skal nok allerførst stave "separat" rigtigt.

"Jeg har skrevet at det med stykket seperat fra min tekst og lavet anførelsestegn og skrevet det er fra (socialebegreber.dk,2013) og derefter lavet en fodnote hvori jeg har skrevet"

-har ikke så meget med dansk at gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2016 af Stygotius

Indlæg #1  Ramming.

I en "videnskabelig artikel" skal man nok vise at man kender forskellen mellem "ligge" og "lægge".

-Ellers taber den ligesom noget af sin troværdighed. 

Man skal nok ikke blafre med tilfældige udenlandske, "oversmarte" ord som "endnote".


Svar #5
20. juni 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak Ramming,  Justitia:))

Jeg forstår ikke  

Overskrift
Tekst
"citat 1"1
tekst
"citat 2"2
tekst
"citat 3"3
Fodnoter:

1) 3)  www citatkilde dk
2) www citatkilde 2 dk.

Altså hvergang jeg skriver et længere citat skal jeg skrive: citat 1"1
tekst
"citat 2"2? osv, også samtidig også lave en fodnote, hvor jeg skriver: 

1) 3)  www citatkilde dk
2) www citatkilde 2 dk.

Mange tak for at i har taget jer tid til at hjælpe:)


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juni 2016 af Ramming (Slettet)

#4 Og vi har en vinder af prisen for mest usaglige indlæg i nyere tid. Prisen går til Stygotius (#Troll).
Men tak for at gøre mig opmærksom på en typo. Jeg kender godt forskellen imellem aktiv og passiv i forbindelse med lægge og ligge. Desuden så hedder det en endnote, i Word eller andre tekstbehandlingsprogrammer. 


#5 Det jeg mente er bare at du sætter et nummer efter det citat, sådan her: "citat"1 og skriver dette i din fodnote/endnote: 1) kildens data (hvis det er en bog/artikel) eller webadresse.
Hvis du refererer til din kilde mere end en gang i din tekst, så kommer din fodnote/endnote f.eks. til at se således ud: 1), 2), 4), 8) kildens kildens data eller webadresse.


Svar #7
20. juni 2016 af HFNU (Slettet)

Tak -ok den er jeg med på , men gælder det også hvis man skriver noget direkte fra en webside? som definition på et eller andet.

Godt svar til Stygotius:)))Jeg gider slet ikke at svare tilbage på hans kommentar, da han åbenbart altid er klar til at se hvad folk kan lave af små fejl.


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. juni 2016 af Stygotius

1  Mit indlæg er, pinligt nok for den der hævder det, afgjort ikke usagligt, men i højeste grad sagligt.

Forskellen mellem "ligge" og "lægge" er ikke en forskel mellem aktiv og passiv, men en forskel mellem transitiv og intransitiv.

2  At der findes et engelsk ord "endnote", gør det på ingen måde til et dansk ord -med mindre man er cafésmart. Det samme gælder "typo"

3  At optræde med en "sætning" mellem to punktummer som "Samt at du kan korte din fodnoter ned så de ikke fylder en halv side" er i bedste fald chimpansesprog og i hvert fald ikke dansk. At skrive den slags i en videnskabelig artikel vil nok -mildest talt- være pinligt.

    Det samme gælder "prisen for mest usaglige indlæg".

    På den anden side: I dag skal enhver jo kunne kalde sig "studerende",  -hvad enten de kan stave deres eget navn eller ikke.   .


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. juni 2016 af Ramming (Slettet)

Sagt på en anden måde: Har du ikke noget pænt at sige, så er det bedre ikke at sige noget.


Til HFNU: Jeg undskylder for både Stygotius og min egen diskution her på denne tråd. Den ødelægger god stemning og er dybt unødvendig.

Brugbart svar (1)

Svar #10
20. juni 2016 af Stygotius

-eller måske for "min egen diskussion".

Ja, en "studerende" der hverken kan læse elle skrive, er dybt unødvendig.

Han skal vist kun undskylde for sig selv.


Svar #11
20. juni 2016 af HFNU (Slettet)

Du skal ikke undskylde  Ramming, og igen mange tak for hjælpen:)


Skriv et svar til: Hvordan citerer man : hvis man skal skrive en definition fra en webside

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.