Tysk

At skrive tysk tekst? Svag og stærk bøjning?

20. juni 2016 af Minniei - Niveau: 9. klasse
Hej

Jeg synes, at tysk er et meget spændende fag og ville lige høre, hvad det er, man skal tage hensyn til, når man skrive tyske sætninger.

Hvad er stærk og svag bøjning af tillægsord?

Indtil da kan jeg samle min viden om huskereglerne ift. til at skrive tysk i punkter:
- Substantiver skal stå med stort.
- Jeg skal tage hensyn til substantivets køn, tal og kasus.
- Verballed skal sidst i bisætninger.
- Det med at hvis der er to sætninger, og subjektet fra den anden sætning refererer til den ene sætning, skal man kigge på kønnet på dette subjekt i første sætning. Og er det fx. hunkøn skal det benævnes med sie.... i anden sætning. (findes der et begreb for denne regel?)
- Verberne skal bøjes efter person, tal og tid.

Jeg har ikke lært mere end dette, så er der flere ting at huske på? :)

Tysind tak på forhånd og fortsat god dag. (:

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2016 af Stygotius

"svage verber" er et (tåbeligt" udtryk for regelmæssige udsagnsord. 

"stærke verber" er et andet udtryk for uregelmæssige udsagnsord.Begge udtryk er opfundet af sprogforskerne, de to brødre Grimm.

Du skal også huske at infinitiv (navnemåde) og p.p. (kort tillægsform) står sidst i en tysk hovedsætning og næstsidst i en tysk bisætning.

Husk at de relative pronominer er de samme som den bestemte artikel (undtagen i gen.mask og neutr.) og retter sig i køn efter det ord i hovedsætningen det repræsenterer i relativsætningen og i kasus efter efter dets stilling/funktion  i den relative sætning.


Skriv et svar til: At skrive tysk tekst? Svag og stærk bøjning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.