Fysik

Cykelslange

20. juni 2016 af mkdmkmdked (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er i gang med, mit eksamenoplæg, dog  har jeg nogen spørgsmål. 

Jeg har lavet et produkt kaldt cycle roller- altså et produkt hvor man kan putte sin cykel ovenpå den så kan man cykle vha kageruller, og med den rette balance. Vi kiggede lidt på hvordan man lavede produktet her på nettet, og fandt utallige vejledninger. Jeg har dog et spørgsmål som lyder:

I produktet bliver der anvendt en cykelslange rundt om kagerullerne(billede vedhæftet) hvad betyder denne cykelslange overhovedet for produktet?

Spørgsmål 2:

Hvad hvis cykelslangen er for tyk?

I må meget gerne svare uddybbet hvis i kender svaret, da jeg helst gerne vil vide, hvorfor det er brugbart for produktet at bruge en cykelslange.

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2016 af hesch (Slettet)

Cykelslangen danner et remtræk mellem forreste og bageste rulle, den synkroniserer for- og baghjuls omdrejningshastighed.

Uden dette, vil forhjulet holde stille når du træder baghjulet rundt, og så er det - kan jeg forestille mig - svært at styre cyklen og holde balancen.

En meget tyk slange virker som en høj kantsten du skal skrå op over.


Svar #2
20. juni 2016 af mkdmkmdked (Slettet)

Så dvs. hvis man har en cykelslange, så er der bedre omdrejningshastighed? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Nej, så falder man ikke. En cykel holder balancen ved, at den hele tiden drejer til den side, den er ved at vælte til og så nærmest køre hjulene ind under sig igen. Det kræver, at forhjulet kører rundt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juni 2016 af hesch (Slettet)

#2: Prøv at glemme ( for en stund ) al dette fysik med vinkelhastigheder, inertimomenter, osv.

Tænk lidt praktisk: Du sidder på en cykel hvor hjulene ikke drejer rundt ( cyklen holder stille ). Kan du holde balancen på den ?  Hvis du ikke ved det, så prøv.

Når du på cyklen kører på en roller, og begge hjul drejer rundt, så kan du med lethed holde balancen, altså hvis du har lært at cykle.


Skriv et svar til: Cykelslange

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.