Debat

12 på Gymnasiet ?

21. juni 2016 af SandyW (Slettet)

Hej.

Det ikke ret længe siden jeg blev færdig med mine mundlige prøver i 9 klasse. Jeg fik både 12 i dansk, engelsk og religion. Er det så muligt at få 12 i gymnasiet ligesom i folkeskolen eller er det lidt umuligt ?

Skal nemlig starte på gymasiet efter sommerferien.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2016 af Moderatoren

Det er også muligt at få 12 på gymnasiet. Folkeskolen og gymnasiet kører med samme karakterskala. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2016 af Moderatoren

Inden for de næste par dage kommer der artikler på nettet og reportager i TV-avisen og nyhederne med såkaldte "superstudenter", der har fået rigtig mange 12-taller.

Edit. Der har allerede været en. Se her


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juni 2016 af mathias1997

Jeg var også lidt af en 12'er-dreng i folkeskolen og endte med et samlet snit på 11,6.

Da jeg startede på gymnasiet, faldt mine karakterer drastisk, både fordi fagligheden er større og fordi man får færre billige point af lærerne. Det var i hvert fald min oplevelse. I folkeskolen er kravene bare lavere, så man kan godt komme til at leve lidt i en boble, hvor man tror, at man er verdensmester til alt. Du vil sandsynligvis opleve, at dine karakterer falder en del i starten. Lærerne kender dig ikke og skal danne et indtryk af dig som person. Derudover bliver opgaverne sværere og du skal lære en masse nyt stof. Dette tager tid. Husk, det er ikke verdens undergang, hvis man får et 7-tal i dansk, du har 3 år til at øve dig, hvilket er rigeligt, hvis ellers du følger undervisningen og laver dine ting, hvis dit mål er at få et højt snit i gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Selvfølgeligt er det muligt at få 12 i gymnasiet men ikke nødvendigvis, fordi man har fået 12 i folkeskolen. Jeg tilslutter mig #3, og tror du vil opleve et fald i karakter i start af gymnasiet. Men man kan let komme ud med et højt snit, og man kan sagtens få et bedre snit med slutningen af gymnasiet end ved slutningen af folkeskolen. Det kræver bare en indsats. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. juni 2016 af Justitia

Selvfølgelig er det muligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. juni 2016 af rileyhuffman (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #7
22. juni 2016 af EnStuderende

Grunden til, at det er "sværere" at få 12 i gymnasiet er efter min mening ikke så meget, at stoffet bliver vildt meget sværere, men at man i stedet bliver bombet med afleveringer, at man bliver træt af hele tiden at skulle bruge kræfter på at nå at vise læreren, hvad man kan og ikke kan, og at der er så meget mere du skal lære på kortere tid. Hvis du har viljen og engagementet til konstant at tænke på, hvad du kan og ikke kan i form af tal og sommetider at sætte interessant læring til side for at kunne levere en bedre præsentation, til at smile og til at blive ved med at snakke til lærere, som du egentlig ikke bryder dig om, så får du intet problem med at score en masse 12-taller ;) hehe. Dermed ikke sagt, at der kan scores en del på en ordentlig måde også - men nok lidt færre end normalt, måske, fordi folk har mere "travlt" på gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. juni 2016 af sjls

Jeg er enig med #3 og #4 - du oplever højst sandsynligt et fald i karakterer, i hvert fald til første standpunkt i gymnasiet. Der var ikke én eneste i min klasse, der fik 12 til første standpunkt, da lærerne ikke helt havde lært os at kende i november måned og derfor ikke ville være for gavmilde. Dog var der vist nok nogle fra parallelklasserne, der fik 12, men det var fåtal.
Som sagt er det derfor overhovedet ikke umuligt at få 12 i gymnasiet. Du skal bare give det lidt tid, så skal det nok komme, hvis du altså arbejder hårdt for det og viser interesse i timerne og udenfor timerne. En god idé er i frikvartererne eller efter timen at stille din lærer et til flere spørgsmål til hans/hendes fag om det, I lige har haft om og eventuelt spørge indtil, om du har forstået det ordentligt. Du kan selvfølgelig også spørge udenfor pensum - det viser overskud, og at du interesserer dig for deres fag.

Svar #9
22. juni 2016 af SandyW (Slettet)

Tusind tak for alle jeres svar :-)

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. juli 2016 af chiqqa (Slettet)

Altså hør her jeg gik på Københavns åbne gymnasium, og her var det SÅ let at score topkarakter. Ræk fingeren op, sig noget klog! Og aflever altid dine opgaver! Være flittig og SID FORREST, så ved lærerne, at du er her.

Jeg blev student her for et par uger siden med et snit på 11,8 uden bonus og emd bonus 12,7 :-)


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. juli 2016 af Soeffi

#10 Tillykke!

Skriv et svar til: 12 på Gymnasiet ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.