Historie

Spørgsmål angående sovjetunionen.

21. juni 2016 af lektier1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er det egentligt nogle bestemte kilder, som bekræfter at Sovjetunion var de førende kræfter som stod bag Tyskland og Japans nederlag under anden verdenskrig ? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

En måske lidt for naiv tilgang at have Sovjetunionen som den førende kraft bag Tyskland og Japans nederlag ved 2. verdenskrig. Jeg kender ikke til nogen specifik kilde, men der har jo været utallige opgørelser, efterretninger, reportager osv. der har beskrevet krigens gang på øst- og vestfronten. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juni 2016 af Kodo1 (Slettet)

Det er også sludder #0. Sovjetunionen bidrog med flest soldater, men de var slet ikke en af de førende krafter bag aksemagternes kapitulation. Det var nærmere A-bomben og Operation Overlord, som bidrog til de allieredes sejr.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der er nok en tendens til at se krigen lidt for isoleret og at prøve at sætte en ting/nation som den udslagsgivende part er simpelthen ikke muligt. Det mener jeg også #2 gør forkert. Man skal også huske på, at det var en verdenskrig. Der er mange faktorer, der har spillet ind, her nævnes nogle:

Borgerkrigen i Kina.

Den 2. sino-kinesiske krig.

USA's enorme maskineri - Deres produktion af krigsmateriel oversteg alle forventninger hos Tyskland.

USA's og Storbritaniens aftale om "Tyskland først".

Italien der "optages" i tremagtspagten på et falsk grundlag.

Den græsk-italienske krig - der, grundet britisk og græsk modstand, nødvendiggjorde tysk indriben forsinkede operation Barabarossa. 

Tyskernes dårlige udrustning til den russiske vinter. 

For spredte tropper og for store afstande mellem fronten og forsyningslinjerne. 

Tysk undervurdering af Sovjetunionen efter Vinterkrigen. 

Tabene i Afrika. 

Der er mange mange flere aspekter af det, end der kan nævnes her. Udviklingen i våbenteknologien har også haft stor betydning, og de fleste kender nok til A-bomberne, men Thompson maskingeværet viste også sin styrke, som Robert T. Waugh fint understreger med sin Medal of Honor. Katjusja var også meget frygtet af de tyske tropper. Enkelte personer har også haft stor betydning for slagenes udfald fra Rommel til Patton og fra Eisenhower til Montogomery osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juni 2016 af Kodo1 (Slettet)

#3

Der er nok en tendens til at se krigen lidt for isoleret og at prøve at sætte en ting/nation som den udslagsgivende part er simpelthen ikke muligt. Det mener jeg også #2 gør forkert. Man skal også huske på, at det var en verdenskrig. Der er mange faktorer, der har spillet ind, her nævnes nogle:

Borgerkrigen i Kina.

Den 2. sino-kinesiske krig.

USA's enorme maskineri - Deres produktion af krigsmateriel oversteg alle forventninger hos Tyskland.

USA's og Storbritaniens aftale om "Tyskland først".

Italien der "optages" i tremagtspagten på et falsk grundlag.

Den græsk-italienske krig - der, grundet britisk og græsk modstand, nødvendiggjorde tysk indriben forsinkede operation Barabarossa. 

Tyskernes dårlige udrustning til den russiske vinter. 

For spredte tropper og for store afstande mellem fronten og forsyningslinjerne. 

Tysk undervurdering af Sovjetunionen efter Vinterkrigen. 

Tabene i Afrika. 

Der er mange mange flere aspekter af det, end der kan nævnes her. Udviklingen i våbenteknologien har også haft stor betydning, og de fleste kender nok til A-bomberne, men Thompson maskingeværet viste også sin styrke, som Robert T. Waugh fint understreger med sin Medal of Honor. Katjusja var også meget frygtet af de tyske tropper. Enkelte personer har også haft stor betydning for slagenes udfald fra Rommel til Patton og fra Eisenhower til Montogomery osv. 

Det er helt korrekt, at alle disse begivenheder som du nævner, var med til at hjælpe de allierede med at sejre. Men du skal huske på at jeg svarede ud fra hvad en gymnasieelev ville kunne klare sig med at sige til en eksamen.

Jeg ville f.eks. også nævne den 2. sino-kinesiske krig som en stor faktor for hvorfor Japan som aksemagt endte med at tabe krigen, til en eksamen, men det er altså ikke noget der står udtømmende meget om i de fleste gymnasielle historiebøger, hvorfor jeg ikke inddrog det som eksempel. De ting jeg nævnte, er begivenheder som er beskrevet meget detaljeret historiebøgerne, i forhold til det du nævner, som mere er ting der skete "bag kulisserne", hvis du forstår mig.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juni 2016 af robertoca

Kodo1. Husk at læse spørgsmålet ordentligt. Der bliver spurgt om hvem der var de førende kræfter som stod bag Tyskland og Japans nederlag under anden verdenskrig. Med hensyn til Tyskland var det russernes indtog af Berlin som medførte, at Tyskland kapitulerede - du må hellere ikke glemme, at takket være dem Hitler begik selvmord.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

#5 du vælger at se krigen alt for isoleret. Det giver simpelthen ikke mening. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. juni 2016 af Kodo1 (Slettet)

#5

Kodo1. Husk at læse spørgsmålet ordentligt. Der bliver spurgt om hvem der var de førende kræfter som stod bag Tyskland og Japans nederlag under anden verdenskrig. Med hensyn til Tyskland var det russernes indtog af Berlin som medførte, at Tyskland kapitulerede - du må hellere ikke glemme, at takket være dem Hitler begik selvmord.

Som #3 skriver, så er der mange forskellige faktorer, heriblandt mange af dem som #3 nævner, som var grund til at Tyskland kapitulerede under 2. verdenskrig. Jeg kunne f.eks. gå mere i dybden ved at inddrage slaget ved Iwo Jima eller slaget ved Okinawa, men valgte ikke at gøre det, da jeg var bange for at det kunne stresse, eller forvirre, trådstarter mere end hvad der var nødvendigt, såfremt han var ved at lave en opgave.

Nu ved jeg ikke hvorfor du beder mig om at læse spørgsmålet ordenligt, da jeg egentlig synes at jeg har besvaret spørgsmålet, som trådstarter har stillet. Der bliver efterspurgt kilder som kan bekræfte at Sovjet var en af de førende kræfter, bag Tyskland og Japans nederlag under 2. verdenskrig, hvortil jeg har sagt at det er sludder, da USA og Storbrittanien, i mine øjne, gjorde mere med alle deres kampe rundt omkring, end Sovjet, som troppede op med utroligt mange soldater, som skulle forhindre, eller forsinke, de tyske soldater i at vinde meget territorium i Sovjetrusland.


Skriv et svar til: Spørgsmål angående sovjetunionen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.