Fysik

Mekanik

22. juni 2016 af swampendk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har prøvet at løse denne opgave, men er usikker på om jeg har benyttet den rigtige metode til nogle af spørgsmålene. Opgaven er som følgende:


En mand har købt en ny badevægt, men opdager at det er en nørd-badevægt, som viser kraften i Newton!!! Manden stiller sig op på en badevægt, som er placeret ved jordens overflade. Vægten viser 700 N, når manden står stille?

a) Hvad vejer manden?

mit bud: 
700N=vaegt \cdot 9.81m/s^2   Han vejer så 71.36 kg

Manden bliver noget irriteret på nørd-vægten og hopper på den for at få den til at vise hans vægt i kg. Når manden sætter af, viser vægten ca. 1800 N i ca. 250 ms. 

b) Hvad er mandens hastighed når han letter fra vægten?
mit bud:
1800N-700N=1100N . Dvs at: 1100N/71.36 kg \approx 15 m/s^2   . For at finde hastigheden integrere jeg accelerationen (15 t m/s) og indsætter tiden. Dette giver mig en hastighed på 3.87 m/s.


c
Manden går ind i en elevator, stiller sig på vægten igen, og tager elevatoren op på 2 sal. Elevatorens acceleration ses på figuren herunder.  Hvad viser badevægten efter 5 sekunder?

mit bud: det samme som i spørgsmål a, da elevatoren ikke giver nogen acceleration

d) Hvad viser badevægten efter 12,5 sekunder?
mit bud: F=71kg*(9.80m/s^2-0.8 m/s^2)=639 N

e) Hvornår skal manden hoppe hvis han vil kunne lette så meget fra elevatorgulvet som muligt?
mit bud: Når accelarationen ændrer sig hurtigts i negativ retning, ca efter 12 sek.

f) Hvor højt vil han ca. kunne hoppe??

mit bud: ved ikke helt hvordan jeg skal gribe den an.


på forhånd tak :)



Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

a til d ser korrekte ud, bortset fra anvendelsen af "vægt", der i a står for masse. (Det er ikke dig, den er gal med, men daglig sprogbrug).

e:

Ud fra metoden i b kan man se, at den største starthastighed fås ved accelerationens minimum, altså 12,5s. Jeg har desværre ikke tid til at regne det igennem, men jeg vil tro, det giver den største højde. Ellers vil jeg forvente, at han skal hoppe sådan, at han er i luften i et tidsinterval, der er symmetrisk om 12,5s.

Hvis du tilnærmer kurven med to lineære fuktioner, kan du regne hans hophøjde ud ved hjælp af b og integration over tiden til højeste punkt.


Svar #2
22. juni 2016 af swampendk (Slettet)

tak for det :)


Skriv et svar til: Mekanik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.