Studievejledning

Hjælp, nægtet oprykning til 3G.

23. juni 2016 af frkdontknow (Slettet)

Hej Alle sammen.

Jeg står i den situation, jeg er blevet nægtet oprykning til 3g.

Jeg lider af en depression men er en forholdsvis kvik pige.

Hele 2g har været et kaos år for mig. Jeg har ikke haft det særlig godt, og har derfor haft meget fravær som resulterede i jeg kom på særlige vilkår. Dog her i maj måned begyndte det at gå frem af, og jeg har fået det rigtig godt igen og kommet nogenlunde på fode igen. Jeg har fået et gennemsnit på 1,9 på grund af dette, og jeg er rigtig rigtig ked af det. 

I mine årsprøver og eksaminer gik det over al forventning, scorede i alt 4 10-taller, og dumpede én eksamen (den tager jeg sgu gerne på mig, jeg havde misforstået en del.)

Jeg er i den situation jeg er blevet nægtet oprykning. Jeg er sindssygt ked af nægtet oprykning, og har spurgt rektor om et møde imorgen med min studievejleder. Eftersom mine prøver her i år er gået så godt, så jeg havde ikke i den fjerneste fantasi forestillet mig at jeg ville blive nægtet oprykning. Når jeg har været i klassen, har jeg altid deltaget i timerne. Dog overskygger mit fravær det rigtig meget :(. 

Jeg er sur på mig selv, ked af det, og føler mig som en kæmpe kæmpe fiasko. Har siden jeg startede i 1g haft det svært med at tilpasse mig i klassen, men det er endelig lykkedes. 

Mit spørgsmål er så bare: 

Jeg skal imorgen snakke med rektor og min studievejleder. er der nogen chance for jeg vil kunne få en chance for at alligevel rykke op i 3g? Kigger de på mine eksaminer kan de selv uden tvivl se, at jeg kan pensum og mere end det. Og er der nogen gode råd til hvordan jeg kan hjælpe til at tale min egen sag?

Der er ingen tvivl om at jeg vil det her, og jeg er i stand til at kæmpe for det. Men lige nu er jeg bare bange for løbet er kørt da jeg ikke har tænkt mig at tage 2g om, og er vildt ked af det, og græder helt vildt.

Hilsen en fortvivlet pige.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2016 af nera

Du vil det meget kan jeg se, derfor synes jeg, at du skal forklare din situation som den er. Fortæl præcis det du siger i dit indlæg. Håber det går godt og at du får chancen.

Vh Nera


Svar #2
23. juni 2016 af frkdontknow (Slettet)

Jeg har tænkt mig at ligge tingene ud som det er, og forklare hvorfor jeg har været fraværende. Dernæst har jeg tænkt mig og fortælle hvad jeg kan byde på, og at jeg er i stand til at gennemføre 3g uden problemer - hvor jeg endda også har mine eksamens og prøveresultater til at bakke mig op. Jeg ønsker virkelig det her, og det håber jeg inderligt rektor kan se. Jeg gik ud af folkeskolen med lutter 10 og 12-taller, samt 1g afsluttet med et gennemsnit på 8,6. Så jeg kan jo uden tvivl godt, men har bare haft et år fyldt med udfordringer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2016 af CamAc (Slettet)

Hvis du ikke rykker op, så det er jo muligt at tage én HF. Jeg gik ud sidste år, og jeg fik ikke noget højt gennemsnit på gymnasiet. Jeg led af angst og depressioner i 2.g, og klarede mig da op til 3.g. Jeg endte med at bestå ungsdomsuddannelse. Du skal tænke på at, hvis de gennemsnit ikke er over 2, så kan du jo principelt ikke bestå. Det er jo også meget op til dine egne forventninger, hvordan dit gennemsnit vil være. Lad være med at inspirere dig af dine venner som kun får 10 og 12-taller. Det vigtigste er jo, at gennemsnittet du får er højt nok til den videregående uddannelse.

Hvad vil du gerne være? Hvis du skal på Uni anbefaler jeg at du laver om på din uddannelse. Du skal vide selvom du måske kun får et gennemsnit på 2, så åbner gymnasiet op for mere end bare Uni. Mange uddannelser kræver det bare du har bestået. Det er også vigtig at slå fast af på der er forskellige krav på videregående uddanelser. Gymnasiet havde ingen interesse for mig, da jeg følte det var spild af tid, i forhold til at jeg ville være og jeg vidste adgangskravet så jeg sigtede efter det. Folk skal slappe af med alt deres karakter pjat og se sig selv i realitisk billede.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juni 2016 af MaibritG

Jeg tænker bare, at hvis du har misset meget af undervisningen; er du så i stand til at følge med i 3.G - især hvis din depression blusser op igen? Selvom at man i gymnasiet er blevet meget karakter-fokuseret, så er få enkeltstående karakterer ikke nødvendigvis udtryk for at du kan pensum eller har tilegnet dig nogle studierelevante kompetencer.

Jeg har fået et gennemsnit på 1,9 på grund af dette, og jeg er rigtig rigtig ked af det. 

Dette underbygger netop også hvorfor, at jeg (hvis jeg var rektor) vil holde fast i en beslutning om, at du skal gå 2. G om, og så kan du dér vise, at du rent faktisk kæmper for det. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #5
23. juni 2016 af frkdontknow (Slettet)

Uanset hvad, vil jeg ihvertfald tage en lang snak med rektor imorgen og gøre alt i min magt for at jeg kan fortsætte i 3g efter sommerferien. Og jeg vil i den grad mene at jeg har de studierelevante kompetencer, ingen problemer dér. 

Det eneste jeg faktisk ville høre var om jeg havde en chance eller ej, men tak for budene. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. juni 2016 af Studscientpol (Slettet)

Hvad blev resultatet?


Svar #7
29. juni 2016 af frkdontknow (Slettet)

Hejsa. 

Jeg har siddet til møde 2 gange med skolen siden da, og vi er kommet til en løsning sammen.

Jeg får lov til at rykke op i 3g, med de betingelser at jeg skal op til alle eksamener i 3g og at jeg ikke må få en eneste fraværsvarsel. De vil regulere mit fravær gennem studievejlederen, og vil gå til samtaler med ham 1-2 gange om måneden. Jeg fik lov til det, fordi at lærene sagde god for det. Det gjorde de på det grundlag, at de sagde de på ingen måde har været i tvivl om jeg var klar til oprykning trods fravær. På den måde har de jo også en sikkerhed ved at kan jeg ikke klare det, så kan de bare smide mig ud.


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. juni 2016 af JulieW99

#7

Tillykke med du fik lov. Men føj for pokker at skulle på til alle eksamener. Held og lykke med året, og pas nu på dig selv.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. juni 2016 af nera

Tillykke med det. Udnyt den chance du har fået :-)


Skriv et svar til: Hjælp, nægtet oprykning til 3G.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.