Studievejledning

Dansk eller samfundsfag

27. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Jeg skal til at søge videregående uddannelse, og er i tvivl om jeg skal vælge dansk eller samfundsfag, da jeg har en stor interesse ved begge områder. Er der nogle, der enten studerer dansk eller samfundsfag, som kan fortælle, hvordan det er?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juni 2016 af JulieW99

Du kunne jo læse det ene som hovedfag, og det andet som sidefag. Så får du trods alt begge fag, og tilmed mulighed for at undervise på gymnasieti både dansk og samfundsfag.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juni 2016 af K92H (Slettet)

Jeg læste dansk på Københavns Universitet (1. og 2. semester)

Du skal være forberedt på en hel del læsestof først og fremmest, og meget af det er ret tungt læsestof. På dansk har man 3 forskellige fag det første semester; litteraturanalyse, sprog 1 og medieanalyse 1, og på 2. semester har man litteraturhistorie, sprog 2 og medieanalyse 2. 

Litteraturdelen fylder rigtig meget på studiet, og derfor har man også flere moduler i både litteraturanalyse og litteraturhistorie, end man har i sprog og medieanalyse. I litteraturanalyse handler det hovedsagligt (som navnet også hentyder) om at analysere tekster og samtidig læse og lære om de forskellige litterære metoder, man kan anvende til at analysere en tekst. 

Litteraturhistorie har knap så meget analyse, men handler mere om litteraturens historie fra sagatiden og frem til 1700-1800 tallet, man ser på de forskellige forfattere, tiden, sproget m.m.

Medieanalyse 1 handler meget om, hvordan medier bruges på tværs af hinanden, og hvordan de samarbejder med hinanden. Man ser også en del film og serier (det gjorde vi i hvertfald) og læser om virkemidler i film og serier samt læser om genrer. Der er også en del teori. Medieanalyse 2 er lidt en overbygning af medieanalyse 1, men her handler det mere om sociale medier og internet generelt end film og tv mediet.

Sprog 1 og 2 er grammatik og alt, hvad det indebærer (sætningsanalyse, ordklasser, tegnsætning og meget andet).

Undervisningen foregår både i hold og som forelæsninger. Forelæsninger har man typisk 2-3 gange om ugen og ellers almindelig undervisning som hold. Man har ca. 12 undervisningstimer om ugen.

Studiemiljøet er rigtig godt. Der er rig mulighed for at engagere sig i forskellige udvalg, hvis man har lyst til det, og så bliver der selvfølgelig også holdt nogle virkelig fede fester og fredagsbarer en gang i mellem (desværre er vores fredagsbar ikke hver fredag, som mange andre studier).

Jeg har stensikkert glemt at nævne en hel masse ting, så hvis du har yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive. Jeg håber i hvertfald, at det var til lidt hjælp!


Skriv et svar til: Dansk eller samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.