Studievalg og videregående studie

Medicin studiet

28. juni 2016 af Harris786 (Slettet)

Jeg har et snit på 10,7 inkl. hurtigstartbonus og ønsker at læse medicin. Hvis adgangskvotienterne er de samme som sidste år, så har jeg kun mulighed for at komme ind på AAU eller AU som standbyplads. Jeg bor i KBH området, men at flytte ser jeg ikke som det store problem og desuden vil jeg alligevel søge ind på alle fire uddannelsessteder. Det som bekymrer mig er hvis adgangskvotienterne kommer til at stige i år, hvilket nok ikke er ubegrundet med alle de superstudenter som man hører om i medierne. Vil høre om i tror at de vil stige i år? Håber det virkelig ikke for det vil være mega surt, især når man har stræbet efter at komme ind på sit drømmestudie... :'(


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det kan man jo kun spekulere i. Der er ingen, der siger, at superstudenterne søger ind på medicinstudiet. Søg ind og håb på det bedste. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. juni 2016 af nera

Du skal nok komme ind, men det bliver nok ikke i København. Jeg kendte selv én med næsten samme snit, det bliver på Fyn.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juni 2016 af JulieW99

Hvis du kan komme ind på AAU og AU med standbyplads, kan du nok også på SDU. Her skal du dog være opmærksom på at det er anderledes opbygget.

Men søg ind og prøv. Der er ikke andet for.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juni 2016 af OnceUponATime

Med et snit på 10,7, bliver det næppe SDU, som de to ovenstående siger. Gennemsnittet skal falde en del, hvis trådstarter skal komme ind på SDU.

Svar #5
29. juni 2016 af Harris786 (Slettet)

Sidste år var adgangskvotienten på SDU "kun" 10,9 - så helt umuligt ser det dog ikke ud. Men ja, regner selv med at snittet nok vil række til en standbyplads på en af de fire universiteter. Så længe at jeg kommer ind på studiet, så er en standbyplads også helt fint med mig : )... har ihverttilfald søgt og så må jeg se ad


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juli 2016 af pernillebjessen (Slettet)

Brug resten af året på relevante aktiviterer og søg kvote 2 næste år.

AAU ligger vægt på karaktergennemsnittet for de adgangsgivende fag (Dansk A, engelsk B, matematik A samt enten fysik/kemi B, fysik B/bioteknologi A, geovidenskab A/kemi B eller kemi B/biologi A/fysik C) samt aktiviteter der er relevant for uddannelsen - dvs. jobs (ikke frivilligt arbejde), der giver erfaring med patientkontakt eller kurser/uddannelser om de samme emner.

AU og SDU skal du til en to-delt optagelsesprøve - 1) En skriftlig Multiple Choice test(MCQ) og  2) en mundtlig Multiple Mini Interviews (MMI). Får du nok point i MCQ, kommer du videre til MMI og får du nok point i MMI, så bliver du tilbud en plads. Ligesom adgangskvotient i kvote 1 veksler grænsen for, hvor mange point, det kræver for at komme ind, alt efter, hvor gode de andre, der søger ind, er. 

KU: Der er optagelsen lidt mere omfattende. Men du kan se på dette link de 7 kriterier de vurderer ansøgningerne udfra http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelse-i-kvote-2/ . Desuden offentliggøre de hvert år hvad fagudvalget lagde vægt i deres vurderinger fra år til år. Men overordnet skal du skrive en motiveret ansøgning hvor du skal argumentere for at de ting på dit CV gør dig mere kvalificeret end andre. 


Skriv et svar til: Medicin studiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.