Matematik

Potensfunktion

29. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg kan umiddelbart ikke gennemskue, hvorfor definitionsmængden ikke inkluderer negative tal, hvis en potensfunktions eksponent ikke er heltallig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2016 af mathon

                                y=b\cdot x^{a}

Hvis a \notin\mathbb{Z}
                                x^a=e^{a\ln(x)}\Leftrightarrow x\in\mathbb{R_+}


Svar #2
29. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

#1 Kan dette forklares med ord?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. juni 2016 af mathon

Hvis a \in\mathbb{Z} kan definitionsmængden udvides,
da
                                x^a=\overset{a\; faktorer}{\overbrace{x\cdot x\cdot ........\cdot x}}    for a\in \mathbb{Z_+}
                                                                                                                                          x\in \mathbb{R}_0

                                x^a=\left (\left (x \right )^{-1} \right )^{\left | a \right |}=\overset{\left |a \right |\; faktorer}{\overbrace{x^{-1}\cdot x^{-1}\cdot ........\cdot x^{-1}}}    for a\in \mathbb{Z_-}
       


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. juni 2016 af mathon

Hvis a ikke er hel
 er
                              x^a=e^{a\ln(x)} med definitionsmængden Dm(x^a)=\mathbb{R}_+                        

Hvis a er hel
 er
                              x^a=\overset{n\; faktorer}{\overbrace{x\cdot x\cdot ........\cdot x}} med definitionsmængden Dm(x^a)=\mathbb{R}_0 som kendt fra
                                                                                                                                            folkeskolen
                       


Svar #5
29. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Jeg er desværre ikke med på, hvad du forsøger at vise mig. Jeg troede netop ikke, at a befinder sig inden for mængden af hele tal, da denne jo også inkluderer de negative tal.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. juni 2016 af mathon

#5
        er vist i #1.


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juni 2016 af AskTheAfghan

Se f.eks. på g1(x) := x1/2, og tjek om g1(-1) har mening. (Det har den ikke, og det samme gælder for størrelsen g1(x) for alle x < 0). Hvis der stod et eller andet heltal i stedet for 1/2, har den mening. For eksempel g2(x) = x2, og g2(-1) har mening. Prøv selv at give andre eksempler for at overbevise dig selv. For at gøre det mere generelt: Hvis a er heltal, så er xa defineret for alle x. Hvis a er ikke heltal, så er xa defineret for alle x > 0. Værdien b i funktionen f(x) = bxa ændrer ikke på definitionsmængden.


Svar #8
30. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Tak for svaret. Problemet er bare, at når jeg bruger Nspire, kan jeg godt få et resultat ud af at opløfte et negativt tal i en brøk eller i et decimaltal.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. juni 2016 af AskTheAfghan

#8     Kan du give et eksempel, for vi kan ikke se hvad du har gjort. Måske er der en god grund til det.


Svar #10
30. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Dannes en graf, vil definitionsmængden ganske rigtigt ikke antage negative værdier, men indtaster man en simpel ligning som fx:

-2^(^0^.^5^)=-1,41421

Fås altså et resultat - hvorfor inkluderes negative tal så ikke i Dm(f)?


Brugbart svar (0)

Svar #11
30. juni 2016 af AskTheAfghan

Du har lavet en fejl. Det er fordi -21/2 = -(21/2) ≠ (-2)1/2.

Sæt f(x) = bxa. Hvis f.eks. x = -10 indsættes, skriver man f(-10) = b(-10)a, ikke f(-10) = -b10a.


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. juni 2016 af mathon

            \left ( -2 \right )^{\frac{1}{2}}=\sqrt{-2} som ikke tilhører mængden af reelle tal
hvilket ikke er i overens(s)temmelse med

            \left \{y=b\cdot a^x \; \land\; a \notin\matjbb{Z} \; |\; x\in\matjbb{R}_+ \; \land\; y\in\mathbb{R}\left. \right \} \right.


Svar #13
30. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Tak begge to.


Brugbart svar (0)

Svar #14
30. juni 2016 af Soeffi

#0 Jeg kan umiddelbart ikke gennemskue, hvorfor definitionsmængden ikke inkluderer negative tal, hvis en potensfunktions eksponent ikke er heltallig?

Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1651830.


Svar #15
30. juni 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Jeg har omsider forstået min undren. Tak alle sammen.


Brugbart svar (0)

Svar #16
30. juni 2016 af Soeffi

#15 Ofte begrænses potensfunktioner til kun at gælde for b>0 og x≥ 0.

Dvs. funktionen f(x) = x1/3, x ∈ R er ikke en potensfunktion, det er bare en funktion, hvis funktionsforskrift er den samme som potensfunktionen x1/3, x ∈ R+.

Tilsvarende er funktionen f(x) = x2, x ∈ R ikke en potensfunktion, men derimod et andengradspolynomium.

Dog kan definitionen udvides til at gælde alle b og i visse tilfælde alle x. Se evt. http://www.gudmandsen.net/res/mat_vejl/potens.pdf.


Brugbart svar (0)

Svar #17
30. juni 2016 af sjls

Nu har jeg af interesse undersøgt det på Maple, og jeg kan forresten godt forstå, hvad der menes i #7, for det giver jo god mening, at x\in \mathbb{R} når x^\frac{1}{n} og n er negativ.

Men.. Mit problem er, at når jeg plotter funktionen f(x)=x^\frac{1}{3}  ind i Maple, burde den jo have Vm(f)=\mathbb{R} og Dm(f)=\mathbb{R},

men Maple bruger kun positive værdier af x i grafen, hvilket undrer mig lidt... Det er jo tydeligt ved at indsætte f.eks.
 f(-1)=\sqrt[3]{-1}=-1
at funktionen også har definitions- og værdimængde indenfor de negative reelle tal.

Jeg vedhæfter lige et billede fra min Maple.
...er det Maple, der er galt på den, eller har jeg gjort noget forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #18
30. juni 2016 af Soeffi

#17 Igen er det nok forskelligt fra program til program. Her er det samme vist i TiNspire.


Brugbart svar (0)

Svar #19
30. juni 2016 af sjls

#18
Ja, det har du nok ret i. Googles graffunktion lavede også den rigtige graf for mig. Jeg synes bare, det er lidt sært, da Maple jo burde kunne finde ud af det. Jeg prøvede også at tage den tredje rod af -1 i Maple, hvilket resulterede i et noget besynderligt resultat bestående af komplekse tal.
Den fejlede også, da jeg testede relationen
 \sqrt[3]{-1}=-1

Hm... Jeg håber da, at der er en måde at fikse det på, eller at Maple ændrer det i den nye version. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #20
30. juni 2016 af Soeffi

#19

Min fornemmelse er, at definitionen af potensfunktioner mm. bygger på de standarder, der gælder for de forskellige CAS-værktøjer. Disse standarder er bare ikke helt ens.

I gamle dage så en eksponentialfunktion sådan her ud: f(x) = b·ea·x, nu ser den sådan ud: f(x) = b·ax. Det er sikkert et resultat af, at man har indført CAS.


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.