Studievalg og videregående studie

vil man får færdighedsregning opgaver på htx

30. juni 2016 af Kiez (Slettet)

vil man får færdighedsregning opgaver på htx, jeg har hørt at på htx(matematik niveau b) at man fokuserer på nogle specielle emner i matematik


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2016 af JulieW99

Du har ikke færdighedsregning på HTX. Problemregning og færdighedsregning findes faktisk ikke længere efter folkeskolen. Jeg mener ikke at HTX har matematik uden hjælpemidler, så det er nok primært det du kender som problemregning du skal lave.

Og man fokuserer på lidt af det hele - ikke "kun" nogle specielle emner. 

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juni 2016 af sjls

Du vil ikke få færdighedsregninger ligesom i folkeskolen, men du vil nok skulle løse nogle opgaver uden hjælpemidler. Det vil dog være meget mere teoretiske opgaver, der fokuserer på at forstå matematikken frem for at anvende den.

Jeg går selv på STX, så jeg ved selvfølgelig ikke præcist, hvordan det er på HTX, men jeg kunne forestille mig, at det var lidt det samme, bare med lidt flere tekniske opgaver - sådan har det i hvert fald set ud, når jeg har kigget på eksamenssæt fra HTX. ;)


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juni 2016 af JulieW99

#2

Hvad jeg fik ud af at være i brogbygning på HTX er at det er meget mere anvendt matematik, fremfor vores teoretiske på STX.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. juni 2016 af sjls

#3

Det passer nok, så. Jeg fortæller bare ud fra mine erfaringer af at kigge på HTX eksamenssæt, og disse fortæller mig, at opgaverne er en del mere tekniske - og "geometriske", om man vil, - end på STX. Men eftersom det er mere teknisk ift. at man b.la. skal lave opgaver om konkrete bygninger, ting o. l., kan man vel også sige, at det er mere anvendt. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juni 2016 af AskTheAfghan

Der er faktisk lidt anvendt (også ren) matematik på HTX. Man bruger det f.eks. til at bestemme en differential ligning ved brug af Eulers metode, en slags estimationsmetode. Eller danne din egen gaffelforskrift, hvordan en figur, f.eks. et vinglas, skal se ud. Her kan man b.la. forstå hvordan nogle fabrikker producerer en eller anden figur. Se for sjov, Batman Curve. Matematik på HTX handler mere om at forstå teorier i "dybde", hvorefter man tit lærer noget praktisk. Men det er også om at være meget dygtig til (CAS-)programmering.


Skriv et svar til: vil man får færdighedsregning opgaver på htx

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.