Dansk

Argumentationsanalyse

01. juli 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har lidt brug for hjælp til at komme igang med min analyse? jeg har aldrig lavet sådan en form for analyse? skal jeg først lave en indledning?  hvor jeg præsenterer teksten???

Jeg har læst at en god måde at starte op på:

Det er rigtig godt, hvis du kan begynde din analyse med at forklare, hvordan afsenderen overordnet set argumenterer for hovedsynspunkterne. På den måde skaber du et flot overblik i begyndelsen af analysen. Dette kan du gøre ved at vise, hvilke argumenttyper der er særligt fremtrædende i teksten, eller hvordan argumentationen er bygget op.

Ex. Skribenten bygger sin argumentation op, sådan at hun lægger ud i en subjektiv stil og derefter fremfører sine synspunkter i en mere objektiv tone. Hun benytter sig primært af etos og patos, der skal give hende troværdighed og påvirke læsernes følelser, og i mindre grad af logos-appellen, som taler til fornuften … Læg mærke til, at der ikke bruges citater i denne indledende præsentation af argumentationen. Herefter skal du så gå i dybden med de enkelte dele af argumentationen, og her skal du selvfølgelig bruge citater. 

Det her stykke er fra en vejledning fra nettet der viser hvordan man skriver en argumentationsanalyse. Jeg har lidt travlt og vil gerne have det færdig så hurtigst som muligt-så hvis der er nogle som har gode råd, eller er enige i at man kan starte på den her måde. Vi jeg rigtig rigtig gerne hører fra jer. 

Det her er teksten jeg skal analyser:

http://www.e-pages.dk/hk/71/31

Nogle der har en ide til hvordan jeg skriver om hovedsysnpunkterne i denne tekst overordnet er startet??

Kan man starte med at skrive at teksten gør brug at påstand og belæg? 

Hvis man ønsker at ændre tingene til det bedre, må man først blive enige om, at der er plads til forbedringer?

Jeg kender ikke så godt til påstand og belæg-så hvis der ikke er et påstand og belæg, så skal jeg nok skrive noget andet


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juli 2016 af Stygotius

Hvorfor tror folk at man skal bruge udtrykket "overordnet set" i tide og utide og i alle mulige og umulige sammenhænge??

Det betyder som regel absolut ingenting på den måde det bliver brugt.

Du skal nok også sørge for at dine sætninger er normalt dansk. Ordene "Vil jeg rigtig gerne hører fra jer" er f.eks. ikke en brugbar dansk sætning der kan stå alene mellem to punktummer. Det skyldes også at det jo ikke hedder "vil jeg gerne hører", men "vil jeg gerne høre".

Du skal heller ikke "analyserer noget", men "analysere noget".

"Hvis man ønsker at ændre tingene til det bedre, må man først blive enige om, at der er plads til forbedringer?"    -Hvem skal man blive (enige) enig med?


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juli 2016 af JulieW99

Benyt eventuelt Toulmins argumentationsmodel. Vi har lært at du ikke starter med at redegøre - vi starter derimod med påstanden, for det er den der er den væsentlige. Derefter flytter vi os rundt i de forskellige dele, logos, ethos og pathos, og kommenterer på brugen af dem mm.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juli 2016 af Stygotius

1  "Vi har lært at du ikke starter med at redegøre"    -Hvem er du", og hvem starter med at redegøre??

2  På dansk kommenterer man ikke noget. Man kommenterer noget.


Svar #4
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak  JulieWm

Det er faktisk den model vi skal bruge for min lærer vil gerne have os til at finde påstand og belæg, også en grundig analyse af de retoriske virkemidler men jeg har bare svært ved at hvordan jeg skal starte med at analysere.

Kan du hjælpe mig med hvordan jeg kommer i gang? f.eks..

Jeg har vedhæftet teksten .


Svar #5
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Vær sød at hjælp :) ???


Svar #6
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Hvad er hovedsynspunkterne i teksten??

Jeg ved et er at der skal være plads til forbedringer....


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juli 2016 af JulieW99

Du skal IKKE finde hovedsynspunktet - du skal finde påstanden. Og nej - jeg gider ikke læse teksten. Skriv dine egne bud først.
- - -

Vh Julie


Svar #8
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Påstand er vel også det de mener ,(deres synspunkt)eller har jeg forstået det helt forkert?.

Påstand: Der skal være plads til forandringer.

Belæg: Fordi Danmark skal være det bedste sted at bo.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. juli 2016 af JulieW99

Byt dem rundt. Danmark er det bedste sted at bo FORDI der er plads til forbedringer. Det andet giver simpelthen ikke mening overhovedet. Nu skal du så finde hjemmel, rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør(såfremt der er en)
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juli 2016 af JulieW99

Det ser rimeligt rigtigt ud. Beklager indlægget før. Jeg havde læst dit anderledes.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. juli 2016 af Stygotius

Det er noget vrøvl at skrive at patos og etos skal give troværdighed.

De to appelformer skal påvirke læserens eller lytterens indstilling, dvs. appellere til ham eller hende.

Det er nok derfor de hedder"appelformer". Mon ikke?.


Svar #12
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Okay men de påstår ikke at Danmark er det bedste sted at bo, men at det er et godt sted at bo. Så tror ikke jeg kan skrive : Danmark er det bedste sted at bo.

Belæg : Fordi der er plads til forandringer.

Jeg det er andet prøver jeg at finde , men har hidtil ikke kunne finde nogle af dem


Svar #13
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Ok helt iorden.  Skriver det påstand og belæg så:

Påstand: Der skal være plads til forandringer.

Belæg: Fordi Danmark skal være det bedste sted at bo.


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. juli 2016 af Stygotius

HFNU skulle nok tage et kursus i elementært dansk.


Svar #15
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Ex. Skribenten bygger sin argumentation op, sådan at hun lægger ud i en subjektiv stil og derefter fremfører sine synspunkter i en mere objektiv tone. Hun benytter sig primært af etos og patos, der skal give hende troværdighed og påvirke læsernes følelser, og i mindre grad af logos-appellen, som taler til fornuften … Læg mærke til, at der ikke bruges citater i denne indledende præsentation af argumentationen. Herefter skal du så gå i dybden med de enkelte dele af argumentationen, og her skal du selvfølgelig bruge citater. 

Det her stykke er ikke noget jeg har skrevet, det har jeg også nævnt. Der står ikke at patos og etos skal give troværdighed... men at det skal give hende troværdighed og påvirke læserens følelser..


Svar #16
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Vil gerne have hjælp til om det mon er rigtigt at det her er billedssprog? Men hvis et øjeblik lægger klaphatten og tager de kritiske briller på ??


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. juli 2016 af JulieW99

Du skal ikke begynde på billedsprog i en argumentationsanalyse! Læs for pokker op på hvad det skal indeholde. Det er ikke en billedanalyse.

- - -

Vh Julie


Svar #18
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Der står i vores opgave at vi også skal se på om der er billedssprog i form af : metafor eller sammenligning. Jeg har fundet ud af at det ikke er nogen af delene.  Men måske bare et ordssprog.


Svar #19
01. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Har et spørgsmål om sætningen neden under er appelformen etos: 

Hvis man ønsker at ændre tingene til det bedre, må man først enige om, at der er plads til forandringer.?


Brugbart svar (0)

Svar #20
01. juli 2016 af Stygotius

HFNU skriver et sprog der er fuldstændigt uforståeligt.

Hun skulle også finde ud af hvad en appelform er.


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.