Biologi

Anatomi - termer og begreber

01. juli 2016 af JulieW99 - Niveau: A-niveau

Hej SP.

Jeg sidder her med nogle begreber til det anatomikursus jeg er ved at tage online.

Jeg er kommet fra til at inversion og pronation ser MEGET ens ud på en fod, ligesom eversion og supination. Men jeg er i tvivl om, om det faktisk er det samme, og hvilken term der er mest korrekt at bruge?

Mit umiddelbare bud er supination og pronation ved hænderne, og inversion og eversion ved fødder. Det ville være fantastisk at få dette opklaret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juli 2016 af OnceUponATime

Supination og pronation bruges om underarmen. Ikke kun hånden.
Eversion og inversion bruges om foden.
Herudover haves udadrotation og indadrotation.

Man kan sige at inversion og supination er en udadrotation af hhv fod og underarm, og eversion og pronation er en indadrotation af hhv fod og underarm.

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juli 2016 af OnceUponATime

Hånden laver ikke en supination og pronationsbevægelse, men da hånden er en del af underarmen går bevægelsen ud over hånden. Pronation og supination sker mellem radius og ulna.

Svar #3
02. juli 2016 af JulieW99

Super, mange tak for svar! Det hjalp en del på forståelsen. :)
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Hej. Hvor kan man finde et sådan kursus, og koster det noget? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juli 2016 af PSXL

Man bruger både inversion/eversion og pronation/supination ved foden. 

Pronation i foden er en kombineret bevægelse i flere dele af foden, der består af dorsalfleksion, eversion og abduktion. Supination består af plantarfleksion, inversion og adduktion. 
 


Svar #6
03. juli 2016 af JulieW99

#4

Jeg benytter www.edx.org, og det er fuldt ud gratis, medmindre du vil have et verificeret certikat på, at du har taget kurset. Det koster 50$. Siden er gratis at registrere sig på, og kurserne er udarbejdet af universiteter verden over. Vær opmærksom på, at de er på engelsk. Nogle få er dog på andre sprog.

#5

Er det noget du vil uddybe? Jeg er nemlig temmelig forvirret. Hvis du kan linke til at godt billede hvor man kan se det, ville det være fremragende.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. juli 2016 af Mikail2730

Hvordan deltager man så i kurset er det sådan noget live chat, eller får du bare de nødvendige materialer??

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. februar 2020 af DrNielsen

Mikail2730 - du har anmodet om at jeg sender dig en mail. Hvad drejer det sig om?


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. marts 2020 af Mikail2730

Hej DrNielsen.

Jeg skriver til dig på baggrund af min SRP, hvor jeg har valgt at skrive om kronisk myeloid leukæmi (CML), og jeg faldt tilfældigvis over dit opslag for et par år siden, hvor du ligeledes opfordrede en anden til at skrive om CML. Jeg ville blot høre om du muligvis skulle have nogle gode kilder, datasæt etc liggende, og om det er muligt, at jeg kan spørge dig til råds, såfremt jeg har brug for hjælp.

Tusind tak på forhånd.

Vh. Mikail. :-)

Skriv et svar til: Anatomi - termer og begreber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.