Kemi

Opløsligeheden af zinkcarbonat

03. juli 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der en som vil forklarer mig hvad det som står nederst betyder??: Eller hvordan koncentrationen af Zink(ιι) og carbonat <=> 1010. Hvad betyder x, og M i i denne sammenhæng og jeg ved heller ikke hvad +- tegnet betyder desværre.

Jeg kender godt til zink(ιι?)carbonat Yion : 1,0 *10 -10

Yion = K0 ( Zn+2) * (CO-23)  <=> 1010= (x* M)2<=>  +√10-10M2 = + 10-5  M.

Det er for at beregne opløsligheden af zink(ιι)carbonat.

Jeg har også kigget på tidligere tråde som handler om det her


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juli 2016 af mathon

Hvis den molære opløselighed af ZnCO_3 kaldes s,
er for opløselighedsproduktet K_o

                                                         \left [ Zn^{2+} \right ]\cdot \left [ C{O_3}^{2-} \right ]=K_o

                                                         s\cdot s=K_o\; \; \; \; \; \; \; \; s>0

                                                         s^2=K_o

                                                         s=\sqrt{K_o}

                                                         s=\sqrt{1{,}0\cdot 10^{-10}\; M^2}=10^{-5}\; M

               \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 10^{-5}\; \tfrac{mol}{L}=10^{-5}\cdot \left ( 125{,}38\; \tfrac{g}{L} \right )=1{,}2538\cdot 10^{-3}\; \tfrac{g}{L}=1{,}2538\cdot 10^{-4}\; \tfrac{g}{100\; mL}=0{,}13\; \tfrac{mg}{100\; mL}

                                                                                                                                

                                                        

                                                        


Svar #2
03. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for svar:)

Jeg forstår godt din udregning, men problemet er at der stadig er mange ting jeg er i tvivl om: 

Har selv en ide på hvorfor vi bruger s, men for at være helt sikker på at jeg forstår det, hvorfor skal vi så bruge  s??

Den er nok tydeligt, men vil det så sige at ionproduktet = med opløslighedsproduktet.

Yion = K0

Er det kun udefra sammenligne ionproduktets tal og opløslighedproduktets tal at vi kan , komme frem til om det er større, mindre end eller ligmed?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2016 af mathon

s betyder solubility.

Opløselighed relaterer til en mættet opløsning dvs med størst muligt ionprodukt = opløselighedsproduktet.


Svar #4
03. juli 2016 af HFNU (Slettet)

ok det forstår jeg, men hvad med Yion = K0  i ligvægt? nu


Skriv et svar til: Opløsligeheden af zinkcarbonat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.